פרשת במדבר - לספור אחד את השני

 בס"ד

פרשת במדבר – לספור אחד את השני

 


פרשתנו פותחת בציווי ה' למשה למנות את בני ישראל (במדבר א, ב): "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם".

 

ויש לשאול על אופן הבקשה למנות את בני ישראל מספר שאלות:

א.   למה כתוב את המילה "שאו את ראש", ולא כתוב: "תספרו" או "תמנו"? מה משמעות "שאו" בהקשר של מפקד?

ב.   למה כתוב "את ראש", היה אפשר לכתוב "שאו את בני ישראל"?

ג.    למה כתוב "למשפחותם לבית אבותם", אפשר לערוך מפקד אוכלוסין בלי לקשר למשפחות?

ד.   למה כתוב "במספר שמות", היה אפשר לכתוב "במספר"? למה צריך לקשר את השמות למניין האנשים?

ה.  למה כתוב שוב פעם "לגולגלותם" - למה זה צריך להיות קשור לגולגולת של הראש?

 

ונראה לי לנסות להציע הסבר, שילמד אותנו מסר חשוב לחיים, כיצד צריך להתייחס אחד לשני:

 

      א.      "שאו" - פירושו להרים. לכל יהודי יש חשיבות. מטרת המפקד היא לרומם כל יהודי. כולם חשובים כולם בעלי ערך. כדברי רש"י בתחילת הפרשה: "לפי חיבתם מונה אותם בכל שעה ושעה". עלינו להרים ולרומם אחד את שני.

      ב.      "את ראש" - לא סופרים גופות. מתייחסים לכל יהודי ויהודי. מתבוננים בראשו. בפנים שלו, במחשבות שלו. ראוי לשאול אחד את השני: מה אתה חושב? איך אתה מרגיש?

       ג.       "למשפחותם" - מה שלום המשפחה שלך? איך מרגשים שם? למי אתה מרגיש שייך וקשור? "לבית אבותם" - מה השייכות שלך למסורת? כמה אתה מחובר לבית האבות?

      ד.      "במספר שמות" - לכל אחד יש שם מיוחד. פרטי שלו. יש להתייחס אישית אחד לשני. כשאתה כועס על מישהו אתה לא רוצה לקרוא לו בשמו: "אותו האיש". כשיש אהבה בין אנשים קוראים בשם חיבה מיוחד ופרטי.

      ה.      "לגולגלותם" – תתבונן לא רק בשמו אלא במבנה הפנים שלו. ביופי המיוחד שיש למי שעומד מולך.

 

מספרים על הרבי מליובויטש שעמד 8 שעות לחלק דולרים, כששאלו אותו, האם לא קשה לו לעמוד. הוא ענה שכשסופרים יהלומים לא קשה לעמוד.

 

מטרת המפקד כדי לתת חשיבות לכל יהודי ויהודי בערכו המיוחד. כל יהודי הוא עולם ומלואו, יש לו משפחה, יש לו בית אב, יש לו אישיות אישית.

 

לפעמים, כשאני נאלץ להגיע לנחם אבלים בשבעה, אחד הדברים האהובים עליי זה לשבת שם ולשמוע על המשפחה והשורשים שלה. הייחוס המיוחד. האופי וההסטוריה המשפחתית. אחר כך גם האבל מקבל פנים גדולות ומשמעותיות יותר.

 

התורה מבקשת מאתנו, תספרו אחד את השני, תתייחסו אחד לשני. כשאתה מתעניין, אתה שואל, אתה מברר על השורשים את מגלה עולם כל כך מדהים ומיוחד.

 

אם נדע לחזק זאת להתייחס באמת אחד לשני, לשים לב למי עומד מולנו, נזכה להרבות אהבה גדולה, שתשפיע על כולנו להרבה טוב.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה