רשומות

פרשת לך לך - חיבור בין הראש לידיים

תמונה
 בס"ד פרשת לך לך – חיבור בין הראש לידיים אברהם אבינו מצפה שנים רבות לבן, וכשסוף סוף מתבשר על לידת ישמעאל, התורה מתארת את אופיו של הבן שנולד  (בראשית טז, יב) : " וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן " . הביטוי " פרא אדם " מוכר לנו כביטוי גנאי לאדם שלא מתנהג בדרך ראויה. אך לגבי הביטוי " ידו בכל " הפרשנים נתנו מספר הסברים למשמעותו. נביא ארבעה הסברים מתוך דברי רבותינו, וננסה להציע כיוון נוסף:   א. רש"י פירש על המילים: "ידו בכל"- " לסטים ". שיהיה גנב , שלוקח מאנשים דברים. ב.   האבן עזרא פירש את המילים: "ידו בכל" - " שינצח מתחלה כל הגויים". שיהיה לוחם . ג.     החזקוני פירש:   "ידו בכל - בכל מיני סחורה ". שיהיה סוחר. ד.   בעל הפנים יפות פירש: "שהיתה ארצו ארוכה מאוד ומסבב לכמה ארצות... ולשון ידו הוא גבול ומקומו". בעל שטחי נדל"ן רבים.   חשבתי לנסות להציע לענ"ד הסבר נוסף. היום, כשרוצים לשבח מישהו ולומר עלי

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

תמונה
 בס"ד פרשת לך לך – תאווה או אחווה שאלות על התנהגות אברהם בפרשתנו מסופר על אברהם אבינו שכאשר הוא יורד למצרים מפאת הרעב בארץ כנען הוא ניגש לשרה אשתו, ואומר לה (בראשית יא, יב-יג) : " הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ: וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ: אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ ". ויש לשאול על התנהגותו של אברהם אבינו מספר שאלות: א.      מדוע אברהם דואג לעצמו שיחיה ולא ימות, ולא דואג מה יקרה לאשתו שרה? ב.       מדוע אברהם משתמש בלשון "למען ייטב לי בעבורך", דהיינו אני ארוויח ואת תתחתני עם פרעה הרשע; והגדיל רש"י לבאר וכתב: " למען ייטב לי בעבורך – יתנו לי מתנות ", האם אברהם חשב על מתנות בשעה שאשתו תינשא למצרי מרושע?   תשובות הפרשנים לשאלות לשאלות אלו התייחסו מספר פרשנים: א.    הספורנו כותב שאברהם התכוון לעשות תחבולה , שכאשר יחשבו המצרים ששרי פנויה, ייכנסו עמו למשא ומתן על נדוניה ותנאי

פרשת נח - נח ונעמה כמחברי עולמות

תמונה
 בס"ד פרשת נח – נח ונעמה כמחברי עולמות שתי שושלות מאז הרצחו של הבל, ישנם 2 שושלות באנושות: שושלת קין, ושושלת שת .  התורה מתארת בפרשת בראשית את השמות של שתי השושלות ורומזות על האפיון של כל אחת מהן. שושלת קין , מתאפיינת בעניינים חומריים, של בניית עיר על ידי קין. והמצאות טכנולוגיות שונות על ידי זרעו: יבל המציא את רעיית הצאן התעשייתית: "אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה". יובל המציא את עולם הנגינה: "אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב". ותובל קין את טכנולוגיית הברזל: "לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל". מאידך, בשושלת שת , ישנם אנשי רוח: אֱנוֹשׁ שבימיו: "הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'". חנוך שעליו נאמר: "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים". מתושלח שזוכה על פי המדרש בזכות צדיקותו לאריכות ימים, 969 שנים. שתי שושלות אלו מקיימות את האנושות: עולם המעשה ועולם הרוח.   נח ונעמה והנה נח בן למך (משושלת שת) נושא לאישה את נעמה בת למך (משושלת קין). ויוצרים בפעם הראשונה אחדות בין השושלות של עולם הרוח עם עולם המע

פרשת נח - פתיחות או סגירות

תמונה
 בס"ד פרשת נח - פתיחות או סגירות אברהם ונח מי גדול ממי? פרשת נח פותחת בפסוקים המתארים את נח (בראשית ו, ט):  " אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ "  חז"ל נחלקו כיצד לפרש את צדיקותו של נוח כפי שרש"י אומר לנו על פסוק:  " יש מרבותינו דורשים אותו לשבח , כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי , לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום ". יש לתמוה, כיצד ייתכן שחז"ל לא הכריעו האם נוח צדיק מאברהם או קטן ממנו? איך ייתכן שאפשר לפרש אותו גם לגנאי וגם לשבח? ועוד צריך להבין מהי נקודת המחלוקת בין הדעות השונות?   אברהם פתוח ונח סגור נראה לומר שיש משהו בנח שניתן לראות בו לשבח , אך אותה נקודה שניתן לראות בו לגנאי . חז"ל משווים את נח לאברהם בכל מיני דברים. אחד ההבדלים המשמעותיים שחז"ל מבדילים בין נח לאברהם, הוא שאברהם הוא איש החסד , מכניס אורחים ומחזיר בתשובה את כל העומדים לפניו;  לעומת נח שהוא צדיק פרטי , דואג לעבודת ה'.  במש

פרשת נח - להיות אינדיבידואליסט או סוציאליסט?

תמונה
 בס"ד פרשת נח – להיות אינדיבידואליסט או סוציאליסט? פתיח שתי  טרגדיות מופיעות בפרשתנו: דור המבול ודור הפלגה. ננסה לעמוד על אופיים של שורש החטאים של כל דור. ומשם להבין מה המסר אלינו. חטאם של דור המבול דור המבול עליו נאמר (בראשית פרק ו, יג) :  "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ".  ומבאר רש"י על הפסוק: "לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל". זהו דור שכל אחד טוען שהעולם שייך לו. ה' לא מוכן להשאיר עולם שכזה, וקובע (בראשית פרק ו, יז) : "וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת הַמַּבּוּל מַיִם עַל הָאָרֶץ לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ יִגְוָע"   חטאם של דור הפלגה לעומתם, דור הפלגה הלכו לקיצוניות השנייה, והציעו (בראשית פרק יא, ד) :  "וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ".  ה' מתבונן על אותם אנשים ומזהה (

פרשת נח - קשת וענן

תמונה
 בס"ד פרשת נח - הקשת והענן משמעות הקשת בענן בפרשתנו מתואר אחר המבול את הקשת שבאה בענן ומבשרת את אות הברית בינינו ובין ה' (בראשית פרק ט, יב-יז) :  "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם: אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ: וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה ה ַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן : וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר: וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת ב ֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ:".   שאלות על הפסוקים   על פסוקים אלו עולות מספר שאלות: 1.    מדוע דוקא הקשת היא האות ברית מה מיוחד בה? 2.    מה תפקיד הענן בברית, הרי הקשת היא מסמלת שלא יהיה מבול? וא"כ מדוע מוזכר כ"כ הרבה פעמים הענן? 3.    הרי קש