פרשת כי תשא - מסירות נפש למען עם ישראל

 בס"ד

פרשת כי תשא – כוחה של תשובה

 

שאלה: מה הרגע הכי גבוה רוחנית שזכה לו איזה אדם פרטי מאז בריאת העולם?

נראה לי שהתשובה, אחרי שמשה רבנו אומר: "הראני נא את כבודך".

אותם רגעים שה' אומר למשה (שמות לג כב-כג): "וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי ... וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ". (הרמב"ם כותב שזה לא כפשוטו).- כשמשה זוכה לראות את אחוריו של ה' אחרי משבר חטא העגל. זה השיא הרוחני הכי גבוה שאפשר לזכות לו בעולם הזה.

 

השאלה העולה: למה אחרי חטא העגל הקשה והנורא, כשעם ישראל כמעט הוכחד כליל, ה' מחליט לגלות את סודותיו הכי כמוסים למשה, "וראית את אחורי", סוד י"ג מידות, קרן עור פניו?

איך זה שאחרי המילים הקשות שה' אומר על עם ישראל (שמות לב ט-יא): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא: וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל:" הוא יוצר שינוי של אהבה כל כך גדולה, ומגלה למשה את הגילויים הכי גדולים?

כדי להעצים את השאלה, אוסיף סיפור: הייתי שותף למקרה של זוג עבר מריבה לא פשוטה, והתלבט האם להתגרש. תוך כדי החליטו שבינתיים הם יתנהלו בשני חשבונות בנק נפרדים עד שהם יחזרו לחיות יחד. הם הלכו לתהליך משותף, ובסוף החליטו לחזור לחיות יחד. שאלתי את האיש, האם איחדתם את חשבון הבנק, והוא ענה שעוד לא. הם רוצים לראות שבאמת הכל חוזר להיות כשורה.

אחרי משבר קשה ומורכב, קשה להציג כאילו הכל בסדר באופן מוחלט. איך זה שמשה זוכה לגילוי הגדול ביותר?

 

ננסה להציג שתי תשובות על השאלה הזאת:

 

א.  מסירות נפש למען עם ישראל

השם משמואל[1] נותן הסבר אחר מדהים: קרן עור פני משה מה שלא כתוב במעמד הר סיני, בגלל מסירות הנפש של משה שאמר: "ואם אין מחני נא מספרך",

כל אדם, ברגע של מסירות זוכה להארת פנים. זוכה להשיג דרגות גבוהות.

יש עוד מישהי שלמדה זאת ממשה: אסתר המלכה. שהסכימה למסור את נפשה: "וכאשר אבדתי אבדתי" ובכך זכתה להביא גאולה לעולם.

אפשר לקרוא עת סיפורים של חיילים בעזה שהיו מוכנים למות למען עם ישראל. מוכנים למסירות נפש.

 

לדוגמה, ענר שפירא (לוחם פלס"ר נחל) בשמחת תורה (תשפ"ד) שהתחבא בתוך מיגונית, זרקעו עליהם 8 רימונים, והוא הצליח להדוף 8 מתוכם, ואחר כך נהרג ברימון השמיני. ובכך הגן על חבריו, שנשארו שם בחיים.

 

דוגמה נוספת היא יונתן אלעזרי (טירון בדובדבן) שהיה בשמחת תורה (תשפ"ד) במכינה באופקים, בזמן האזעקה הוא יצא עם סכין ואבנים ונלחם בערבים. לקח משוטר שנהרג נשק עלה על בניין, והרג מחבלים עד שנהרג בעצמו.

 

מהפרשה אנחנו רואים שה' מחלק מתנות כשיש מסירות נפש.

על כך עולה שאלה: מי שלא חייל בעזה, איך הוא יכול להגיע לדרגות האלו?

ר' אלימלך מליזנסק (בעל הנעם אלימלך, נפטר לפני 237 שנים, אחיו של ר' זושא, ותלמיד המגיד ממזריטש) כותב בצייטעל (פתק) הקטן:

 

"א. בכל עת ורגע שהוא פנוי מן התורה, ובפרט שהוא יושב בטל לבדו בחדר, או שוכב על מטתו ואינו יכול לישן, יהיה מהרהר במצות עשה זו של "ונקדשתי בתוך בני ישראל", וידמה בנפשו ויצייר במחשבתו כאילו אש גדול ונורא בוער לפניו עד לב השמים, והוא בשביל קדושת השם יתברך שובר את טבעו ומפיל את עצמו להאש על קידוש השם יתברך, ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, ונמצא שאינו שוכב ויושב בטל, רק מקיים מצות עשה דאורייתא:

ב. בפסוק ראשון של קריאת שמע וברכה ראשונה של שמונה עשרה יהרהר כנ"ל. ועוד יכוין אם יענו אותו כל אומות העולם בכל עינויים קשים, ויפשטו עורו מבשרו להכחיש ח"ו ביחודו, יסבול כל היסורים ולא יודה להם ח"ו. ויצייר בדעתו ומחשבתו כאילו עושין לו".

 

להסכים למות למען עם ישראל, זה לא סדיזם. זה המוכנות לחיות למען משהו גדול. אנחנו לא מאמינים במוות חלילה. אלא כי יש משמעות לחיים שלנו. להגיד שאני מוכן לוותר על הכל למען כבוד ה' ולמען עם ישראל.

כל יהודי צריך להגיד: "אני מוכן לעשות הכל לכבוד ה' ולמען עם ישראל". כשיהודי זוכה לכך, ה' אומר לו: "אינני יכול כנגד".

 

ב.   כוחה של תשובה

חשבתי להציע הסבר נוסף, למה משה זוכה לכזו הארה גדולה: כוח התשובה. כפי שכתוב בגמרא (ברכות לד, ב):

"אמר רבי אבהו: מקום שבעלי תשובה עומדין - צדיקים גמורים אינם עומדין".

 

בניגוד לבני אדם, אצל ה' כשיהודי חוזר בתשובה נוצר קשר עמוק וגבוה יותר. משה עד עכשיו היה צדיק גמור, עכשיו הוא גם בעל תשובה, ולכן הוא זוכה לדרגה גבוהה יותר. החזרה בתשובה של משה רבנו בשם כל עם ישראל, איננה כמו זוג שרבו ומתחילים תהליך פיוס. אצל הקב"ה מי שחוזר בתשובה זוכה לדבקות מיוחדת.

 

הרב קוק כותב באורות התשובה פרק יג פסקה יא:

"גדול ונשגב הוא אושר התשובה... הולך הוא האדם ומתעלה על ידי התשובה... אין דבר מצרף ומטהר את האדם, מעלהו למעלת אדם באמת, כהעמקת התשובה, במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד".

 

ה' רוצה בתשובה. כפי שאנו אומרים בתפילה: "ברוך אתה ה' הרוצה בתשובה". מי שחוזר בתשובה באמת ה' שולח לו אור מיוחד. ה' מגלה לו את סודותיו הפנימיות. כי תשובה קדמה לעולם. ותכלית העולם זה לחזור בתשובה.

 

אם נדבוק במשה רבנו, הן במסירות למען עם ישראל, והן ברצון לחזור בתשובה בשמנו ובשם עם ישראל, נזכה ל"ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך" "יאר ה' פניו אליך".

 

 



[1] שם משמואל שמות פרשת כי תשא שנה תרעב: "כי קרן עור פני משה. נראה כי בפעם הראשונה ברדתו מן ההר לא קרן עור פניו, דאל"כ מדוע לא יראו אז מגשת אליו, ואם באמת הי' גם אז קירון פניו, שוב לא נתחדש להם דבר ומדוע נתיראו עתה. ונראה דענין קירון עור פניו הוא אור החוזר מזיו השכינה כמו שרואין במראה מלוטשת אור הנר העומד נגדו, ומובן שזה תלוי בליטוש המראה אם היא מלוטשת יותר מאירה יותר. וע"כ יש לומר שבמה שאמר מחני נא מספרך ומסר נפשו עבור כלל ישראל, עבור זה עצמו שב גם גוף שלו מלוטש ומאיר ביותר, מה שלא הי' כן בלוחות הראשונות, אף שלעצם מעלתו הי' אז אלף פעמים יותר כמבואר במגלה עמוקות, מ"מ זה הי' לענין מעלת נפשו אבל לא לענין מעלת גופו".

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור