פרשת בראשית - מה רע בעץ הדעת?

 בס"ד

פרשת בראשית – מה רע בעץ הדעת?

הבירור בין הרע לטוב

בפרשתנו מובא האיסור לאכול מעץ הדעת טוב ורע (בראשית ב, טז-יז): "וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת".

רבים שאלו למה ה' לא רוצה שהאדם יאכל מעץ הדעת טוב ורע, האם זה לא הכרחי להבדיל בין הטוב לרע? כל חיינו אנו מנסים לברר מה טוב ומה רע, ואם כן מדוע שהאדם לא יאכל מעץ זה?

ואם נסביר שיש בעיתיות מסוימת באכילה מפרי שמביא להבדיל בין טוב לרע מסיבות שונות, הרי על ה' עצמנו נאמר שהוא במדרגה הזו שידע להבדיל בין טוב לרע (בראשית ג, ה): "וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע", אם כן מדוע ה' כל כך לא רוצה שאדם יאכל מעץ זה? שיהיה דומה לו?

 

חוסר ההתבטלות הוא החטא

הרמב"ם במורה הנבוכים מסביר, שעץ הדעת טוב ורע הוא המקור שממנו האדם מרגיש שהוא הופך להיות כביכול כאלוקים, דהיינו שהוא מחליט בעצמו מה טוב ומה רע, במקום להתבטל לדבר ה' הקובע מה טוב ומה רע. וזה דבר מאוד מסוכן. אנו צריכים לזהות את הערכים שלנו על פי דבר ה' ולא על פי ערכים אחרים!

אם אדם מחליט מה טוב ומה רע זה בעיה. האדם צריך להיות מבוטל אל ה' ולתת לה' להחליט מה טוב ומה רע.

 

כשאדם מחליט מה טוב ומה רע

ברגע שאדם קובע את המוסר על פי שיקול דעתו, הוא נכנס למקום של "יודע טוב ורע" ושם מגיע כל האסונות של העולם. ניתן לראות בגרמניה הנאצית, שהם הגדירו את המוסר. הם הגדירו מה טוב ומה רע, וממילא הביאו להרס האנושות. אז מי יודע מה טוב ומה רע? ה' יתברך. הוא לבדו זה שמגדיר מהו הטוב ומהו הרע.

 

שורשו של עמלק

יש להוסיף שכל שורשו של עמלק מגיע מנקודה זו. מיד אחרי שעם ישראל שואל את השאלה (שמות פרק יז, ז-ח): "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן", שמשמעותה ספק בבירור מי מגדיר לנו את הדרך, מיד: "וַיָּבֹא עֲמָלֵק". עמלק שורשו בעץ הדעת ורע, כי הוא אומר לנו, שהאדם קובע מה מוסרי ומה עקום.

 

המן מן התורה מניין?

הגמרא (תלמוד בבלי מסכת חולין דף קלט עמוד ב) כשדנה לגבי השורש של המן האגגי, היא מזכירה את עץ הדעת טוב ורע: "המן מן התורה מנין? 'המן העץ'". שורשו של עמלק זה חוסר ביטול לדבר ה', להכיר ולהפנים שהטוב והרע מוגדרים רק על ידי ה'.

כשאני אומר שאני יודע יותר טוב מה' מהו הטוב ומהו הרע. אני מרגיש שיותר טוב לי משהו אחר. זהו מסר של "והייתם כאלוקים" במובן השלילי, שמשמעותו כפירה בכוח העליון שמנהיג את העולם.

 

לסיום

שנזכה לבטל עצמנו לטוב והרע האלוקי ומתוך כך נתקן את שורש חטא אדם הראשון, שהוא שורש כל החטאים, ומתוך כך נזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו.


 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

פרשת קדושים - מה זו קדושה?