פרשת בראשית - במה חטא קין?

 בס"ד

פרשת בראשית - מנחתו של קין

במה חטא קין?

בפרשתנו מובא שה' לא שעה למנחתו של הבל (ד, ג-ה):

וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ, וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה". 

והשאלה שעולה היא מדוע ה' לא קיבל את מנחת קין?

נביא 5 תשובות מהפרשנים לשאלה, ונציע הסבר נוסף:

 

א.  פגם בקורבן של קין

הרבה מהפרשנים פירשו שה' לא קיבל את מנחתו משום שקורבנו לא היה מושלם. כן כתב רש"י (ד, ג): "מפרי האדמה - מן הגרוע". וכעין זה כתבו הספורנו, הדר זקנים ועוד פרשנים. יש שפירשו (עיין בספר העיקרים מאמר ג, טו) שהחטא היה שהביא מפירות האדמה ולא מפירות העץ שהם משובחים יותר.

 

ב.  פגם בכוונתו של קין

הרד"ק והאלשיך ביארו שהפגם היה באופן ההקרבה, שקין לא כיוון למסור את נפשו בקורבן, כפי שעשה הבל.

לפי זה, ניתן להסביר את שמותיהם של קין להבל: קין מלשון "קנין", ו"הבל" משמעותו ריק. קין חש בעל קניין ולכן לא התמסר להקרבה, ולעומתו הבל שהחשיב את עצמו כהבל, בענווה ושפלות הקריב עצמו אל ה', וכך זכה שה' שעה אל מנחתו.

 

ג.   פגם ביחס לבעלי החיים

יש שפירשו שבין קין להבל היה מחלוקת רעיונית, פילוסופית. ר' יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ג, טו) ביאר שעיקר החטא היה שקין חשב שאין הבדל מהותי בין בני האדם לבעלי החיים, ואסור להרוג בעלי חיים משום שהם שווים לאדם, לכן הביא קורבן מן הצומח. אך ה' העיד שטעה ולכן לא קיבל את קורבנו, ולעומתו, הבל צדק בתפיסתו המחשבתית.

 

ד.  פגם שעבד את האדמה שקוללה

בעל התולדות יצחק (בראשית ד, כ) ביאר שחטא קין היה שפנה לעבוד את האדמה אחר שהיא קוללה על יד ה' בחטאו של אדם: "ארורה האדמה בעבורך".

 

ה.  החקלאי מול רועה הצאן

הרב שמשון רפאל הירש ביאר (בראשית ד, א-ב) שסיבת העדפת ה' את מנחתו של הבל, הייתה משום שהחקלאי יותר משועבד לאדמה ומחובר אליה עד כדי עבודה זרה. בעוד שרועה הצאן עסוק בדבר חי, ומנותק מהשתרשות באדמה, ובכך פנוי יותר לקרבה אלוקית.

לשיטתו, שורש ההבדל בין קין להבל, היה אהבת הקניין (החקלאי) מול אהבת החיים (רועי הצאן).

 

שלושה שלבים בהתפתחות האנושות

ברצוני להציע הסבר נוסף.

ניתן לזהות שלושה שלבים בהתפתחות ילדיו של אדם הראשון:

קין – כנגד הקניין, הדומם, הוא התעלה בחייו להתעסק באדמה ומשם לצומח והביא את קורבנו מהצומח.

הבל – כנגד הדיבור, "הבל פיו", הדיבור כנגד בעלי החיים, המשמיעים קולות. זוהי בהחלט דרגה גבוהה יותר.

שת – שמשתית את האנושות. הוא מוליד את אנוש.

אנוש  הוא אבי האנושות. שמו הגיע מהמילה "איש". "אין איש אלא לשון חשיבות" (רש"י במדבר יג, ג). ומשום מגיע הדרגה: "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'"

אנוש, לימד אותנו שמטרת הבריאה היא הקריאה בשם ה'. האדם עלה באופן אבולוציוני מדרגה הדומם (קנין), לצומח, למדבר, ומשם לקריאה בשם ה'.

אולי על פי זה, ניתן להציע הסבר נוסף לדחיית קורבנו של קין. קורבן זה הוקרב מתוך מבט נמוך יותר של חיבור לעולם הדומם והצומח, על פני קורבן מדרגת החי שהקריב הבל. אך גם מדרגת הבל עלינו להתעלות יותר, כדברי הנביא: "למה לי רוב זבחכם?". אנו נדרשים להגיע לדרגת קריאה בשם ה'.

 

לסיום

נישא תפילה שנשתדל שלא להישאר בדרגת הדומם, הצומח, החי או המדבר, אלא נשקיע את עיסוקנו באנושיות, קריאה בשם ה'.

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור