פרשת לך לך - דמותה של שרה

בס"ד

פרשת לך לך – דמותה של שרה



שרה כמבוטלת לאברהם

במבט על דמותה של שרה ניכר שהיא הולכת כל חייה אחרי אברהם, היא מתמסרת לרעיון שאברהם מנחיל לעולם:

1.   היא הולכת אתו לארץ כנען מבלי ששמעה את דבר ה' המצווה לכך.

2.   היא הולכת עם אברהם בעקבות הרעב למצרים.

3.   במצרים היא לא מתנגדת לבקשת אברהם לשקר למענו: "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ" על מנת להצילו ממוות.

4.   היא לא מתנגדת להינשא למצרי, בעבור אברהם: "לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ".

5.   היא לא זוכה לפרי בטן עד גיל 90, והיא מציעה לאברהם להינשא לשפחתה וממנה להבנות וללדת לאברהם ילדים.

6.   היא נאלצת להילקח לבית אבימלך מלך גרר שלוקח אותה לאישה, שוב, על מנת שאברהם לא ייפגע חלילה.

7.   היא נאלצת להתווכח עם אברהם על גירוש ישמעאל שפוגע בחינוך יצחק.

8.   בשעת מיתתה (על פי המדרש), יוצאת נפשה מצער, כשהיא שומעת על עקדת אברהם את יצחק בנה.

אנו רואים כאן, ששרה היא יד ימינו של אברהם. היא מלווה אותו לאורך כל הדרך. ומתמסרת למען הצלחתו בכל הרעיון המונותאיזם שהם מנסה להנחיל לעולם.

 

"כי אחד קראתיו"

הנביא ישעיהו מתאר לנו בפסוק את היחס הכל כך מיוחד ביניהם (ישעיהו פרק נא, א-ב):

"הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם:  הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ".

 

אברהם ושרה נחשבים "אחד". "אברהם אביכם" הוא האבא, הוא מתווה את הדרך, הוא סולל את הכיוון. אך שרה היא מחוללת את הדרך. מחול זה מלשון מעגל. "נקבה תסובב גבר" היא דואגת לכל מה שמסביב. היא משלימה את אברהם בכל מעשיו, רק דרכה אברהם מצליח לפעול.

 

ההבדל בין שרה לאברהם

שרה כביכול נראית פסיבית, אך היא דואגת לכל האוהל, לכל מערך הלחימה, רק כך אברהם מצליח להכניס את האורחים תחת כנפי השכינה, על מנת שאברהם יצליח לגלות את שם ה' בעולם.

שרה היא מחלקת הסייבר של הצבא. את חיל המודיעין לא רואים, היא אולי כמו השב"כ. אברהם הוא הטנק או הטייס שמפציץ אחר כך את המטרות שמישהו דאג לסמן, וזוכה לקבלת הצל"ש. כל אחד מבין שאלמלא המודיעין אין יכולת לחילות הקרביים להצליח במלחמה.

 

ה' אומר לאברהם (בראשית פרק כא, יב): "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע". וחז"ל אומרים לנו (שמות רבה פרשה א אות א): "מכאן אתה למד שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות".

חז"ל אומרים לנו: ששרה גדולה מאברהם. אמנם בעולם הנגלה אברהם אבינו הוא זה שמגלה את שם ה' ומפיץ את התורה, אך בפנים אומרים לנו חז"ל ששרה הייתה גדולה מאברהם.

 

השלימות הזוגית של אברהם ושרה

הגמרא (בבא בתרא נח ע"א) מספרת לנו תיאור מעניין מה עושים אברהם אבינו ושרה אחרי פטירתם: "רבי בנאה היה מסמן קברים, הגיע למערת המכפלה והוא פוגש את אליעזר עבד אברהם. שואל אותו: מה עושים אברהם ושרה? אומר לו אברהם שוכב בחיקה של שרה ושרה מעיינת בראשו (ר' בנאה הוה קא מציין מערתא, כי מטא למערתא דאברהם, אשכחיה לאליעזר עבד אברהם דקאי קמי בבא. א"ל: מאי קא עביד אברהם? א"ל: גאני בכנפה דשרה וקא מעיינא ליה ברישיה.)

תיאור כל כך חזק לקשר ביניהם. אברהם שוכב בחיקה של שרה, היא מקיפה אותו היא עדיין דואגת לו לכל צרכיו, אך במקביל היא מעיינת בראשו להבין יותר מהי הדרך שאברהם מתווה לעולם. שלימות של זוגיות מיוחדת במינה. מבלי שאחד פוגע בכבודו של השני.

 

בין גברים לנשים

ביהדות אין זהות בין הגברים ונשים, יש אולי שוויון בשכר, בקרבת ה'. אך גבר ואישה הם כוחות שונים המשלימים אחד את השני.

הדבר הכי חשוב ביהדות נקבע על ידי האישה: האם התינוק הוא יהודי או גוי זה האישה קובעת.

וכן כתוב בגמרא  (ברכות דף יז עמוד א):

"גדולה הבטחה שהבטיחן הקדוש ברוך הוא לנשים יותר מן האנשים... אמר ליה רב לרבי חייא: נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא, ובאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן".

הגמרא מבארת, נשים יזכו לשכר גדול יותר בעולם הבא על כך שהן הובילו את בני זוגם וילדיהם ללימוד התורה, אפילו אם הן עצמן לא למדו כלל.

אין זה אומר שלאישה אסור ללמוד תורה (אני חושב שזה מאוד חשוב), אך עיקר תפקידה הוא להעצים את ביתה ולבנות אותו. דבר שכל כך חסר היום. בתים של תורה, קדושה ויראת שמים, בתים של חוסן נפשי ורוחני.

 

שכרן של הנשים

לגבי השכר, כבר דוד המלך מלמד אותנו שגם מי שלא בחזית הוא רצוי אהוב ושווה (שמואל א ל, כד): "כִּי כְּחֵלֶק הַיֹּרֵד בַּמִּלְחָמָה וּכְחֵלֶק הַיֹּשֵׁב עַל הַכֵּלִים יַחְדָּו יַחֲלֹקוּ".

זה נכון בצבא ונכון בעבודת ה'. לימוד התורה של האיש בזמן שאישה מתעסקת בצרכי הבית הם שווים בעיני ה', וגם שכרם שווה.

יסוד זה אנו לומדים מכל האימהות ובפרט משרה, שעשו הכל על מנת שבני זוגם יצליחו לפעול באופן מלא בעולם. ומלאכת שניהם יחד נחשבת כרצויה בעיני ה'.

 

לסיום

שנזכה למצוא את ייעודנו בעולם, שגברים ישמחו בעבודת ה' שלהם, ונשים תשמחנה בעבודת ה' שלהן. ונצליח להגדיל את כבוד הזולת אחד כלפי השני, ומתוך כך יתגדל כבוד ה' בעולם.

 


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

פרשת קדושים - מה זו קדושה?