פרשת נח - קשת וענן

 בס"ד

פרשת נח - הקשת והענן



משמעות הקשת בענן

בפרשתנו מתואר אחר המבול את הקשת שבאה בענן ומבשרת את אות הברית בינינו ובין ה' (בראשית פרק ט, יב-יז)

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם: אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ: וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן: וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר: וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ:".

 

שאלות על הפסוקים

 על פסוקים אלו עולות מספר שאלות:

1.   מדוע דוקא הקשת היא האות ברית מה מיוחד בה?

2.   מה תפקיד הענן בברית, הרי הקשת היא מסמלת שלא יהיה מבול? וא"כ מדוע מוזכר כ"כ הרבה פעמים הענן?

3.   הרי קשת זו תופעה טבעית אופטית, הנוצרת כתוצאה משבירה, נפיצה והחזרה של קרני אור השמש. והיא תמיד נראית בכיוון הנגדי למקור האור, ומורכבת מצבעי הספקטרום המסודרים לפי אורך הגל שלהם?

 

הענן כביטוי למידת הדין

נראה להסביר, ש"ענן" מבטא את מידת הדין שקיימת בעולם. כפי שכתוב הפסוק (שמות לד, ה): "וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם וַיִּקְרָא בְשֵׁם ה':" ה' יורד ממידת הדין ועובר למידת הרחמים לסלוח לעם ישראל. וכן בפסוקים אצלנו רש"י כותב: "בענני ענן- כשתעלה במחשבה לפני להביא חשך ואבדון לעולם", כשתרצה מידת הדין לשלוט ה' יוציא את הקשת, וירחם על בניו.

 

משמעות הקשת גילוי השכינה

חז"ל אומרים לנו בגמרא (חגיגה דף טז עמוד א) על הקשת דברים מיוחדים: 

"כל שלא חס על כבוד קונו רתוי לו שלא בא לעולם {מי שלא אכפת לו מה' היה ראוי שלא היה נולד} מאי היא? זה המסתכל בקשת...  דכתיב (יחזקאל א, כח) 'כמראה הקשת... מראה דמות כבוד ה''...

כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות: בקשת, ובנשיא, ובכהנים. בקשת – דכתיב: "כמראה הקשת... מראה דמות כבוד ה'".

מדברי הגמרא, רואים שקשת היא ביטוי לגילוי אלוקי בעולם.

ויש להבין, מדוע דווקא בשעת הדין ה' מתגלה אל ברואיו? דווקא אז היה מתאים ש-ה' יסתיר את עצמו?

 

ארבע תשובות להבנת משמעות הקשת

לשאלות אלו ניתנו הסברים שונים בפרשנים, המבארים את משמעות הקשת שמתגלה בתוך מידת הדין:


1.     הרמב"ן בפירוש הראשון - הקשת מזכירה לנו את הקשת שאיתה נלחמים. אך הקשת שבשמים היא "סמל השלום" משום שהיא הפוכה מהצורה בה ה' היה צריך להחזיק אותה על מנת להלחם נגדנו. כפי שמחזיקים הלוחמים את הקשת במצב של הצעה לשלום או כניעה. ה' מודיע לנו שהוא לא רוצה להילחם אתנו, אלא פונה אלינו לשלום.


2.     הרמב"ן בפירוש השני- לקשת שבשמים אין יתר, על מנת להראות שאין ל-ה' במה להילחם נגדנו.


3.     ר' יוסף בכור שור - הקשת היא דמות כבוד ה', על פי הפסוק ביחזקאל, וכשהאנשים חוטאים ה' מראה את שכינתו על מנת שיקבלו עליהם עול מלכות שמים, ויחזרו בתשובה. ולא יהיה צורך להעניש אותם.


4.     רש"ר הירש (בראשית ט, טו) - הקשת בנויה מ-7 גוונים המבטאים את הרבגוניות הרבה שקיימת בעולם, והכל משתתף לקרן אחת גדולה ולבנה: "כל הרבגווניות של הנפשות החיות... - כולם מחוברים אל החיים, וה' פורש עליהם את סוכת שלומו". ללמדנו שישנם דרכים רבות להגיע אל ה'. וכשמידת הדין שולטת ה' מוציא את הקשת, שתעיד שה' כולל את הכל ומכיל את כל הגוונים השונים.

 

הצעה להסבר נוסף

אולי ניתן להציע לענ"ד, שאף שהקשת היא אכן תופעה טבעית, אולי הקשת היא סימן כמו של "פה" שכלפינו המבט הוא עצוב L

ה' אומר לנו שהוא עצוב וכועס, על התנהגותנו הלא ראויה. אנו מצדנו בשעה כזו, לא מעיזים להסתכל על ה' בכעסו. אנו מרכינים ראש, ושבים בתשובה. ומיד אותה קשת היא גם חיוך מצד ה' J. ה' מצידו רואה אותנו שאנו מתעוררים בתשובה, ואותה קשת היא בעצם חיוך מצדו של ה': "את אשר יאהב ה' יוכיח".

וכפי שהרמב"ם כותב שאסור לאדם לכעוס, אלא כעס הפנים (הלכות דעות פ"ב ה"ג)

"יראה עצמו בפניהם שהוא כועס כדי לייסרם ותהיה דעתו מיושבת בינו לבין עצמו כאדם שהוא מדמה כועס בשעת כעסו והוא אינו כועס".

 

לסיום

שנזכה לראות את ה' תמיד מחייך אלינו, ולא נזדקק לסימנים של כעס, אלא רק לשפע גדול של אהבה, ונראה בישועתו הגדולה כדברי הנביא הושע (הושע א, ז)

"וְאֶת בֵּית יְהוּדָה אֲרַחֵם וְהוֹשַׁעְתִּים בַּ-ה' אֱלֹהֵיהֶם וְלֹא אוֹשִׁיעֵם בְּקֶשֶׁת וּבְחֶרֶב וּבְמִלְחָמָה בְּסוּסִים וּבְפָרָשִׁים".

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור