רשומות

פרשת וישב - והבור ריק אין בו מים - הקשר לחנוכה

תמונה
בס"ד פרשת וישב - "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם" הגמרא במסכת שבת (דף כב עמוד א) בעת שעוסקת בענייני חנוכה, מביאה דרשה עד היכן ניתן להניח את נר חנוכה: " אמר רב כהנא, דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרבי תנחום: נר של חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה – פסולה" . מיד לאחר דרשה זו, מביאה הגמרא דרשה נוספת על פסוק מפרשתנו:  " וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם ":  " אמר רב כהנא, דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום: מאי דכתיב (בראשית לז) "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם". ממשמע שנאמר: "וְהַבּוֹר רֵק" איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר "אֵין בּוֹ מָיִם" - מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו." ויש להבין מדוע ראו עורכי התלמוד להכניס בתוך אמצע דיני חנוכה דרשה זו? האם יש קשר ביניהם? נביא להלן שבע תשובות לשאלה זו (מי שמכיר תשובות נוספות, מוזמן לכתוב בתגובות למטה):   1.    שמו של בעל המימרה – ההסבר הפשוט הוא שכיוון שהובאה דרשה אחת של "רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום", הביאו דרשה נוספת שאמר "רב נתן בר מניומי"

פרשת וישלח - להפוך אויב לאוהב

תמונה
  בס"ד פרשת וישלח – להפוך אויב לאוהב נשיכה או נשיקה בפרשתנו מתואר המפגש המרגש והדרמטי בין יעקב ועשיו, סוף של מסע נקמה (בראשית פרק לג, ד) : "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ".   וביאר רש"י על פי מדרש אגדה (בובר): "ולמה נקוד (המילה וישקהו)? מלמד שלא בקש לנשקו אלא לנשכו , ונעשה שיניו כמו שעוה ". והסביר זאת בעל השפתי חכמים : "לשון הקהה את שיניו , שהיה בדעתו לנשכו ".   הקשיים בדברי המדרש וצריך להבין מה קרה כאן למה השיניים של עשיו נמסות? למה הוא לא מצליח לנשוך את יעקב ?   מעבר לכך צריך להבין את המשמעות של דברי המדרש, וכי עשיו לא היה יכול להביא סכין ולפגוע ביעקב? האם בגלל ששיניו נמסו או שצווארו של יעקב נעשה קשה כשיש, עשיו מחליט לנשק את יעקב פתאום? לאן נעלמה נקמה בת עשרות שנים?   הדרך שנוקט בה יעקב כנגד עשיו יעקב יודע שעשיו אחיו בא למלחמה כנגדו. הוא אכן יכול להתארגן למלחמה, יש לו גם חיילים שמסוגלים להשמיד עיר שלימה (עיינו בסיפור שמעון ולוי שהשמידו עיר שלמה), אך מעדיף בדרך אחרת לנצח את המ

פרשת וישלח - נקמה לשם שמים

תמונה
 בס"ד פרשת וישלח - נקמה לשם שמים חוסר ההסכמה בין יעקב לבניו לאחר האונס שעברה דינה על ידי שכם בן חמור, מתרחש אירוע דרמטי. בני יעקב מסכמים עם שכם וחמור שאם ייאותו, הם ובני עירם, לעשות ברית מילה יסכימו לכרות עימם ברית שלום, קמים שמעון ולוי ומחליטים להשמיד כל זכר מאנשי שכם ולבזוז את העיר. יעקב לשמע הדברים כועס עליהם ואומר להם (בראשית פרק לד, ל) : "עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי". ושמעון ולוי עונים לו (בראשית פרק לד, לא): "וַיֹּאמְרוּ: הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?!".   הביקורת של יעקב כלפי בניו באה פעם נוספת בברכתו את בניו לפני מותו (בראשית פרק מט, ה-ז): "בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר: אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל". וכפי שביאר רש"י שם: "כי באפם הרגו איש -

פרשת וישלח - עמידה כנגד הפחד

תמונה
בס " ד פרשת וישלח – עמידה כנגד הפחד מיהו האיש שנאבק עם יעקב? בפרשתנו מסופר על המאבק שהתקיים בין יעקב אבינו לאיש מסתורי, שעשה לו מארב באמצע הלילה ליד הנחל. רש"י  כותב לנו על פי המדרש שהיה זה שרו של עשיו. אך ב פרקי דרבי אליעזר  מופיע פירוש אחר וקצת מפתיע: " עמד יעקב, והיה מתפלל לפני ה' ואמר: רבון כל העולמים, לא כך אמרת לי שוב אל ארץ אבותיך... ואהיה עמך, והלא עשו הרשע בא להרגני? מה עשה הקב"ה, שלח לו מלאך להושיעו להצילו מיד עשו , ונראה לו כאיש שנאמר: ויאבק איש עמו... " . ישנו מדרש נוסף (ילקוט שמעוני וישלח רמז קלב) שכותב שאותו האיש היה המלאך מיכאל : "יש אומרים מיכאל היה" .   מדוע יעקב עובר את מעבר היבוק הרשב"ם (שם כג) והחזקוני (שם) מבארים את מעבר היבוק של יעקב באמצע הלילה באופן קצת שונה ממה שהכרנו. לדעתם, יעקב קם בלילה והעביר את משפחתו מזרחה - הוא מבקש לברוח מעשו ! הוא נסוג מפחד (בראשית פרק לב, כב-כה) : " וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַי

פרשת וישלח - מתי לצאת ולהשפיע

תמונה
  בס"ד פרשת וישלח – מתי לצאת ולהשפיע? האמנם דינה אשמה? בפרשתנו מסופר מקרה טראגי ונוראי, דינה בת יעקב נאנסת על ידי שכם בן חמור. ננסה במאמר זה להבין מה התורה רוצה ללמדנו ממקרה זה?   רש"י בעקבות חז"ל מביא את דברי המדרש:       "ותצא דינה בת לאה, ולא בת יעקב, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא (לאה) יצאנית היתה".  מדברי רש"י עולה שביציאתה היה פגם . היה לדינה סקרנות שיש בה חוסר צניעות, שבסופו של דבר הביאו אותה לאונס, וניצול מיני על ידי שכם בן חמור. האם באמת דינה אשמה בכך שאנסו אותה?   האשמה שמופנית כלפי יעקב מעניין לשים לב, שישנו מדרש שתולה את האשמה על מעשה דינה דווקא ביעקב אבינו, על כך שלא חיתן אותה עם אחיו עשיו: "אתה מנעת חסד אחיך, שנתת בתוך התיבה (את דינה), ולא נשאית אותה למהול , חייך הרי היא נישאת לערל, לא בקשת להינשא דרך היתר, הרי היא נשאת דרך איסור ".   ויש לתמוה על דברי המדרש: מדוע יעקב נענש, וכי יעקב היה צריך לחתן את בתו עם עשיו הרשע? האם היה צריך לקלקל אותה עם כזה שידוך בגלל שאחר כך אנסו אותה?   יעקב בא לתקן כ