פרשת לך לך - ניהול קונפליקטים

 בס"ד

פרשת לך לך – ניהול קונפליקטים



כיצד לנהל קונפליקט

בפרשתנו יש התייחסות מרתקת לניהול קונפליקט. אברם ולוט הם קרובי משפחה, הם באים ביחד מחרן, אך לא מסתדרים אחד עם השני (בראשית פרק יג, ה-י):

"וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים: וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו: וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט".

 

נוצר קונפליקט, נוצר מתח. מן הסתם ניסו לפתור כמה פעמים העלות עצות, דברו, החליפו עמדות. אך עדיין ישנו מתח שלא מאפשר לחיות יחד. ישנו פער גדול בין שתי תפיסות העולם של לוט ושל אברהם.

 

התרחקות מתוך אהבה

שמעתי מידידי הרב ניר הרמן, שכאן מתחדש משהו מדהים, אברהם אבינו מלמד אותנו, איך לנהל קונפליקט:

 

"וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ".

 

אנחנו אחים, ואינני רוצה מריבה! אפילו שיש חילוקי דעות, אפילו שנאלץ קצת להתרחק, נישאר אוהבים! יש בי אהבה גדולה כלפיך!

 

אין טשטוש עמדות! אין וויתור על עקרונות! אך יש אמירה חדה של קריאה לאחווה מתוך אהבה!

 

ריחוק מתוך קרבה

גם כשאברהם מבין שצריך לחתוך, ומבין שהם חייבים להתרחק, ואומר: "הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה". הוא לא מוותר על לוט.

 

אם נשים לב לדברי הפסוק, נראה שיש כאן מילים מיותרות: "הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי, אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה". אם נפרדים "הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי" ברור שאחד נמצא בצד שמאל והשני בימין, לשם מה התורה כותבת את תוספת המילים הללו: "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה"?

ועונה רש"י (בראשית פרק יג פסוק ט): "אם השמאל ואימנה - בכל אשר תשב, לא אתרחק ממך ואעמוד לך למגן ולעזר".

הנטייה הטבעית בשעת מריבה ומחלוקת להעצים אותה ולהעמיק בה ולחדד עמדות ופערים. לצערי, ראיתי ממש בימים האחרונים איך אי הסכמה בנושא מסוים העצים והגדיל את המחלוקת, והוביל להרבה דברים לא טובים.

אך אברהם עומד ואומר ומלמד אותנו תוך כדי המחלוקת: "כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ".

 

יישום המסר אצל אברהם

זה לא סתם סיסמה, השאלה היא מה קורה באמת אחרי שנפרדים? כמה פסוקים לאחר מכן נמצא לוט בשבי, ואברהם מוסר את נפשו למען האחיין שלו (בראשית פרק יד, יד-טו):

"וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן... וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם":

התורה מדגיש את המילים: "לוט אחיו" שנזכור שאברהם עומד במילה שלו.

שוב אנו רואים את הלימוד הגדול שאברהם אבינו מלמד אותנו (בראשית פרק יג, ח): "כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". זה לא רק סיסמה, זה אמיתי.

אפילו שיש פערים השקפתיים ואולי חדים. לא מוותרים על אחים!

 

בל נשכח את המסר מאברהם: "כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". נדבר טוב אחד על השני, ונעשה דברים חיוביים אחד למען השני.


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור