פרשת ויחי - האם יש סיכוי להשתנות

 בס"ד

פרשת ויחי – האם יש סיכוי להשתנות?

 


בברכות שמברך יעקב את בניו בפרשתנו, ישנה ביקורת נוקבת כנגד שמעון ולוי: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם: בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר: אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל".

 

ויש לשאול: כיצד יתכן ששבט לוי שמקבל ביקורת כל כך קשה, זוכה בסוף להיות השבט הקדוש של עם ישראל,  משה ואהרון יוצאים ממנו, ומשם כל הלווים הכוהנים? בניגוד לשבט שמעון שלא זוכה לגדולה משמעותית?

 

נראה להסביר שהכל תלוי כיצד בוחרים לקבל ביקורת ותוכחה:

 

שבט שמעון שמעו את דברי התוכחה, ולא הפנימו את המוסר של יעקב. הם השאירו את התווית של עצמם, השלימו עם המציאות שזה מה שהם, וכך המשיכו לאורך השנים.

לעומת זאת, שבט לוי עורך מהלך של תשובה. הם הפנימו את המוסר של יעקב, יצרו שינוי מהותי, וניתבו את העוצמות שהיו להם. כך הם זכו אחר כך להיות ממובילי עם ישראל בקודש.

 

את הפער בין התהליכים שעברו נציגי שבט לוי ושבט שמעון ניתן לזהות כמה דורות אחר כך: בסיפור של פינחס בן אלעזר (משבט לוי) שהורג את זמרי בן סלוא (משבט שמעון) תוך כדי שחוטא עם כזבי בת צור. גם פינחס וגם זמרי נוהגים באותו מקרה בקנאות כי האופי לא משתנה משתנה מהותית. אולם, פינחס משבט לוי מכוון זאת לשם שמים, וזמרי משבט שמעון, לוקח אותו לשם פריצות.

 

שני השבטים יהיו מפוזרים בכל ישראל, שבט לוי הפיץ את תורת ה' לכל השבטים, ושבט התבולל בין השבטים ולא זכה שנחלתו התבססה בארץ (כפי שמתואר בספר יהושע).

 

גם בברכותיו של משה בפרשת "וזאת הברכה" ניתן לזהות ששבט לוי כבר עבר תהליך משמעותי (דברים לג י-יא): "יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל יָשִׂימוּ קְטוֹרָה בְּאַפֶּךָ וְכָלִיל עַל מִזְבְּחֶךָ: בָּרֵךְ ה' חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו מִן יְקוּמוּן:" ברכה על תפקידו הכהונה בעם ישראל.

לעומת זאת שבט שמעון כלל לא מוזכר כלל בברכות משה. שבט שמעון השאירו את התווית של עצמם, ולא הפנימו את המוסר של יעקב לקידום של תהליך תיקון.

 

פגשתי מישהו שסיפר לי שכשהוא היה ילד, היה ילד אחר בכיתתו שהתעלל בו חברתית, כולל הצקות והחרמות כיתתיות. אחרי 30 שנים, יום אחד אותו ילד פוגע התקשר אליו וביקש להיפגש אתו. בפגישה הוא אמר לו: "החיים שלי בזבל. אני בתקופה קשה. עדיין לא הצלחתי להתחתן. במצב כלכלי נורא. ואני מנסה להבין מה מונע את המזל שלי. ערכתי חשבון נפש. והחלטתי לבקש ממך סליחה על מה שעשיתי לך בילדות".

החבר היה בהלם, הוא זכר היטב את ההתעללויות, אבל כשראה את הרצון הכנה, הכאב והצער על מעשיו של אותו פוגע, הוא החליט למחול לו מכל הלב. הוא הסביר לי, שהוא מאמין שאדם בכל שלב יכול לעשות שינויים בהתנהגות שלו, וגם אם לקח הרבה שנים, הוא מקווה שהפוגע חזר בתשובה, והפנים עמוק את הטעות בהתנהגות שלו.

 

אם נלמד משבט לוי, נפנים, שאפילו כשאנו חושבים שיש לנו תכונות אופי מורכבות, אפילו שהתנהלנו בצורה לא ראויה בעבר, תמיד ניתן לתקן, ולנתב את הכוחות שלנו לעשייה חיובית וערכית.

 

שבת שלום,

הלל מרצבך

 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור