רשומות

פרשת בלק - הכל תלוי במבט

תמונה
בס"ד  פרשת בלק - הכל תלוי במבט כשהייתי בגן, ילד אחד לעג לי על משהו. באתי בוכה לאימא שלי וספרתי לה שהילד קילל והעליב אותי. אמי הרגיעה אותי ואמרה לי: "חמוד. אל תתייחס אליו. אולי הוא פשוט סתם מקנא בך".   בפרשתנו מסופר שבלעם רצה לקלל את עם ישראל. וצריך להבין מה כוח של הקללות של בלעם, וכי בגלל קללה כלשהי יקרה משהו. והרי כששמעי בן גרא בא לקלל את דוד המלך, תגובתו הייתה (שמואל ב, טז, י) : "כֹּה יְקַלֵּל כִּי ה' אָמַר לוֹ קַלֵּל אֶת דָּוִד וּמִי יֹאמַר מַדּוּעַ עָשִׂיתָה כֵּן" , הוא לא מתרגש מכך יותר מדי, הוא נותן לשמעי לקלל. ואם כן מדוע כאן היה כל כך חשוב לבלק שבלעם יקלל, ולמה היה זה משמעותי שבלעם בסוף לא יקלל?   כדי לענות על כך, נשים לב שהגמרא מספרת לנו על כוחו של בלעם שהיה יודע למצוא את הזמן שבו ה' כועס (בבלי ברכות ז ע"א) : " "ואל זועם בכל יום"... ואין כל בריה יכולה לכוין אותה שעה, חוץ מבלעם הרשע... שהיה יודע לכוין אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה ". מה משמעות העניין שבלעם ידע לכוון את השעה שבה ה' כועס? מה משמעותו ש

פרשת בלק - להיות שולט או נשלט?

תמונה
 בס"ד פרשת בלק – להיות שולט או נשלט? -        פרשתנו פותח בכך שבלק פנה אל בלעם לקלל את עם ישראל. -        הגמרא במסכת ברכות כותבת שבלעם ידע לכוון את השעה שהקב"ה כועס , ועשה ה' אתנו חסד ולא כעס באותם ימים. -        הגמרא שואלת: "כמה כעסו של הקב"ה?" ועונה: " רגע !" ושוב שואלת: "כמה זמן זה רגע?" ועונה: " כמימרה " (כזמן אמירת המילה רגע). -        התוספות על הגמרא מנסים להבין איזה מילה אפשר להגיד כל כך מהר? ועונים: בלעם רצה לומר את המילה " כלם !!!" בשנייה שה' יכעס. -        ונראה להסביר שבמקום המילה " כלם !" יצא לבלעם המילה " מלך !" אנחנו עם של מלכים. וכפי שאמר בלעם: "ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ: " -        המילה "כלם" היא מורכבת מראשי התיבות: כבד, לב, מח . – הכבד מבטא את התאוות שהם שולטות על הרגש והחשיבה. -        לעומת זאת המילה "מלך" מראשי התיבות: מח, לב כבד – החשיבה שולטת על הרגש ושניהם שולטות על התאוות. -        בלעם ניסה להפיל

פרשת בלק - להקשיב מעבר למילים

תמונה
 בס"ד פרשת בלק – להקשיב מעבר למילים   לפני כמה שנים הגעתי לניחום אבלים אצל חבר טוב שלי שבתו בת 4 טבעה בכנרת. ישבתי וחשבתי בליבי: איך מנחמים את ההורים? מה אפשר לומר אחרי כזו טרגדיה? ישבתי, וראיתי את הדמעות של האב ללא מילים. אחרי כמה דקות אמר האב: "ה' אוהב אותנו, וזה גזירה משמים. הבת שלי טבעה צמוד לאמא שלה, וכמה מטרים ממני, במים בגובה 40 ס"מ. כשילד טובע לא שומעים ולא רואים. לא נתפס  כמה ריכוז ותשומת לב חייבים להיות לנו כל הזמן".   בפרשתנו, מסופר על בלק שמבקש מבלעם לקלל את עם ישראל. בפשטי המקראות לא מובן מה היה חטאו של בלעם. בלעם מבוטל לדבר ה' באופן מוחלט. ועושה ככל אשר ה' ציווה אותו. ולא מובן מדוע ה' כועס עליו כל כך? בתחילה, בלק פנה אליו, הוא ביקש רשות מה' ללכת, וה' אומר לו לא ללכת. ולכן בלק סירב. אחר כך הייתה פנייה נוספת, שבה ה' החזיר לו תשובה חיובית, אז הוא הולך. בדרכו, המלאך מעכב את האתון 3 פעמים. כל פעם היא עוצרת, פעם אחת היא מכאיבה לבלק. וכשהוא מכה אותה, היא צועקת עליו. מה האתון מצפה שהיא תלך מהדרך ובלעם לא יעשה כלום

פרשת בלק - בלעם בלא עם

תמונה
  בס"ד פרשת בלק – בלעם בלא עם הלל מרצבך ע"פ רעיון ששמעתי מאבי מורי פרופ' עלי מרצבך   ·      ישנם הרבה תיאוריות למה נפלה רומא בשנת 400 לספירה בערך. אחת מהן טוענת שזה נבע בגלל שהם היו פרוצים בעריות. ·      חז"ל אומרים לנו: שפריצות מולידה אנדרלמוסיה בעולם. ·      חז"ל (סנהדרין קו ע"א) מספרים שבלעם ייעץ לבלק להכשיל את עם ישראל בבנות מדיין כאמצעי מלחמה נגדם. וצריך להבין מדוע דווקא בנקודה הזו בלעם משתמש, וכיצד דווקא הנקודה הזו הפילה בסוף את מה שהקללות לא הצליחו לפעול? ·      הבקשה של בלק מבלעם: " הנה עם יצא ממצרים, ויכס את עין הארץ". נקודה זו מזכירה לנו את דברי פרעה: " הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו..." כולם פוחדים מהעם הזה. יש בו משהו מיוחד. ·      פרעה ניסה להשמיד את גופינו . בלעם ניסה לפורר את העם ברוחנו . שניהם כשלו. ·      הגמרא (סנהדרין קה ע"א) דורשת את שמו של בלעם "בלא עם" ! ·      בלעם מנסה לקלל את העם , שלא יהיה עם, לנתק את המיוחדות שלו. אך קללותיו מהתהפכות, ובמקום לדבר נגדם הוא מוצא את המעלה של עם

פרשת חקת - להגביה את המבט

תמונה
 בס"ד פרשת חקת – להגביה את המבט בפרשת מתואר שבאמצע הדרך במדבר העם חטא בחטא המתאוננים, ואז הקב"ה שילח בעם את הנחשים והשרפים . והתיקון והפתרון למצב היה על ידי הציווי לעשות שרף ולשים אותו על נס, והיה כל הנשוך וראה אותו וחי.   המשנה (ראש השנה פ"ג מ"ח) אומרת: "וכי נחש ממית או נחש מחיה? אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהן שבשמים היו מתרפאים, ואם לאו היו נימוקים".   וצריך להבין מה קשר בין החטא לעונש שניתן עליו? ומה התיקון בשרף הזה שמסתכלים עליו ומתרפאים?   א.    שמתבוננים רק ברע ה' שולח תזכורת לראות את הטוב עם ישראל בוחר לראות את הרע ומתלונן בגלל קשיים, ה' נותן לנו תזכורת כואבת כדי ללמד אותנו לראות את הטוב. אם נתבונן בפוסקים, נראה שכתוב: " וַיְשַׁלַּ֨ח ה' בָּעָ֗ם אֵ֚ת הַנְּחָשִׁ֣ים הַשְּׂרָפִ֔ים וַֽיְנַשְּׁכ֖וּ אֶת־הָעָ֑ם וַיָּ֥מָת עַם־רָ֖ב מִיִּשְׂרָאֵֽל׃" הרש"ר הירש מסביר שלא כתוב "וישלח", ה' לא שלח את הנחשים סתם (פועל קל) כעונש, אלא ויְשַלַּח (שילח, פועל כבד) את הנחשים הוא

פרשת שלח לך - אל תהיה חגב

תמונה
  בס"ד פרשת שלח לך - אל תהיה חגב -        כל הפרשנים שואלים : מה היה חטאם של המרגלים? -        רואים שה' כל כך כעס על החטא הזה, ולא מובן על מה ולמה: א.    הקב"ה בהתחלה רוצה להרוג את כולם (חוץ ממשה): " אכנו בדבר ואורשנו ואעשה אתך לגוי גדול ועצום ממנו: " (במדבר יד, יב). ב.     משה מתחנן, וה' מסתפק בעונש שאף אחד לא יכנס לארץ ישראל: " אם יראו את הארץ אשר נשבעתי לאבתם וכל מנאצי לא יראוה: " (במדבר יד, כג) ג.      כולם ימותו במדבר: " במדבר הזה יפלו פגריכם וכל פקדיכם לכל מספרכם מבן עשרים שנה ומעלה אשר הלינתם עלי: " (במדבר יד, כט) . ד.     בניהם שיהיו כרועי צאן במדבר ארבעים שנה: " ובניכם יהיו רעים במדבר ארבעים שנה ונשאו את זנותיכם עד תם פגריכם במדבר: " (במדבר יד, לג) . ה.    המרגלים עצמם מתים בעונש מזעזע של מגפה נוראה: " וימתו האנשים מוצאי דבת הארץ רעה במגפה לפני ה': " (במדבר יד, לז) -        כל זה לא מובן, במיוחד שה' ציווה לשלוח את המרגלים: o      " שלח לך אנשים ויתרו את ארץ כנען… " (במ