פרשת בלק - בלעם בלא עם

 בס"ד

פרשת בלק – בלעם בלא עם

הלל מרצבך ע"פ רעיון ששמעתי מאבי מורי פרופ' עלי מרצבך

 

·     ישנם הרבה תיאוריות למה נפלה רומא בשנת 400 לספירה בערך. אחת מהן טוענת שזה נבע בגלל שהם היו פרוצים בעריות.

·     חז"ל אומרים לנו: שפריצות מולידה אנדרלמוסיה בעולם.

·     חז"ל (סנהדרין קו ע"א) מספרים שבלעם ייעץ לבלק להכשיל את עם ישראל בבנות מדיין כאמצעי מלחמה נגדם. וצריך להבין מדוע דווקא בנקודה הזו בלעם משתמש, וכיצד דווקא הנקודה הזו הפילה בסוף את מה שהקללות לא הצליחו לפעול?

·     הבקשה של בלק מבלעם: "הנה עם יצא ממצרים, ויכס את עין הארץ". נקודה זו מזכירה לנו את דברי פרעה: "הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו..." כולם פוחדים מהעם הזה. יש בו משהו מיוחד.

·     פרעה ניסה להשמיד את גופינו. בלעם ניסה לפורר את העם ברוחנו. שניהם כשלו.

·     הגמרא (סנהדרין קה ע"א) דורשת את שמו של בלעם "בלא עם"!

·     בלעם מנסה לקלל את העם, שלא יהיה עם, לנתק את המיוחדות שלו. אך קללותיו מהתהפכות, ובמקום לדבר נגדם הוא מוצא את המעלה של עם ישראל: "מה טובו אהליך יעקב".

·     מטרתו של בלעם לנסות לאבד את המיוחדות של עם ישראל, בדרכים שלו, אך הוא לא מצליח.

·     שלוש רגלים - רש"י אומר לנו בפרשה: "כי היכיתני זה שלש רגלים - אתה מנסה לאבד עם שחוגג שלוש רגלים".

·     מה מיוחד ברגל? מבאר המהר"ל (גור אריה) העם הקדוש כולו מתכנס בזמן קדוש, במקום קדוש. קדושה משולשת (עם, מקום, זמן). ככה נבנה העם. שלוש רגלים היא המצוה של אחדות העם.

·     בניגוד לכך, העבירה הטיפוסית הגורמת להרס עם היא זנות וגילוי עריות. בלעם היה מומחה בהעלמת עמים.

·     האיש בלא העם מגלה את המיוחדות של העם הזה, הוא מנסה לפורר אותה ולא מצליח.

·     אולי זו הסיבה שכל בוקר אנו מציינים את האפיון של בלעם הרשע כעם: "מה טובו אהליך יעקב". אדם כל כך חיצוני יכול לזהות ולאפיין מה מיוחד בנו.

·     אוהל יוצר לנו את המשפחה שיוצרת את העם השלם יחדיו. האינדיבידואל שבונה את הכלל כולו – זה הסוד שלנו.

·     בנקודה הזו מבין בלעם שהדרך לפגוע ב"עם" המיוחד הזה, זה לגעת באהלים שלהם. ולכן מייעץ להחטיא אותם עם בנות מדיין. עם שנופל בגילוי עריות לא מחזיק מעמד (כגון רומא).

·     מקומה של הפרשה בבניין העם במדבר, ערב הכניסה לארץ ישראל. בניגוד לטוענים שניתן למוסס את העם, מתגלה בפרשה כוחו האחדותי של העם. שבנוי מאהלים שמשלימים לעם אלוקי.

·     בימים אלו, ששומעים דברים קשים של פגיעה בענייני הקשורים לקדושת המשפחה, חשוב שנחזק ונבצר את ביתנו. כל אחד בביתו ישמור על הקשר עם אשתו וילדיו. וכך נצליח לשמור על העם שלנו.

·     שנזכה לקיים בנו, "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" ונממש את יעודנו: "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".

 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת נשא - לא להתרגל לעוולות

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת אמור - השגרה המרגשת

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת קדושים - מה זו קדושה?

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים