פרשת תצוה - ההכנה למפגש
פרשת
תצוה – ההכנה למפגש
הפרשנים נתנו שני כיוונים להסביר על איזה קול מדובר שנשמע "בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ":
א.
יש
מהפרשנים (אבן עזרא) שביארו שכאשר אהרון ילבש את שמונת הבגדים ישמע קולו של
הכהן הגדול בתפילתו לפני ה'.
ב.
ויש
מהפרשנים (רשב"ם, רבנו בחיי, ורמב"ן) שהבינו
שמדובר על קולם של הפעמונים שהיה במעיל עצמו.
גם בזה הובאו כמה הסברים:
1.
יש
שביארו (הרשב"ם) שתפקיד קול הפעמונים הוא להרחיק
את שאר הכוהנים מהקודש, לפני כניסת הכהן הגדול פנימה.
2.
יש שהסבירו (רמב"ן
ורבנו בחיי – פירוש אחד) שתפקיד הפעמונים להזהיר את המלאכים
שיפנו מקום לכהן הגדול.
3.
ויש שהסבירו (רמב"ן ורבנו בחיי –
פירוש שני) שמטרת הפעמונים, לבקש רשות להיכנס לקודש, להתכונן כראוי, "כי הבא בהיכל מלך
פתאום חייב מיתה בטכסיסי המלכות, כענין אחשורוש".
לפי הסבר השלישי,
נראה שישנה חשיבות להתכונן למפגש. להכין את הלבבות בצורה ראויה, לסלק את המניעות ולהכשיר את הנפש לקראת מפגש
עם משהו גדול.
כדברי המשנה (ברכות ה, א)
על אותם "חסידים הראשונים" ש"היו שוהים שעה אחת ומתפללים".
בתורת החסידות העצימו מאוד את נושא ההכנה למצווה, ואמרו שההכנה
למצווה יש לה בחינה שהיא גדולה מהמצווה עצמה.
לשם כך נקבע לנו בתפילת שחרית "פסוקי דזמרה", כדי
להכשיר את עצמנו לפני שאנו נפגשים לעמוד בתפילה לפני ה'.
אם קצת נעמיק בזה נשים לב, שכל עבודתנו בעולם הזה הוא הכנה
לקראת משהו גדול. כמאמר חז"ל במשנה (אבות ד, טז):
"העולם
הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא, התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס לטרקלין". וכן כל העולם הזה עניינו הכנה
לקראת ימות המשיח.
אם
נתבונן בחיים שלנו, אנחנו כל הזמן מתכוננים: ילד מגיל לידה מתכונן להיות גדול,
מתכונן להגיע לכיתה א', אח"כ מתכונן להגיע לבגרות, אח"כ מתכונן לתואר
הראשון, אח"כ לעבודה, אח"כ לטובת הילדים.
תמיד
אנו מתכוננים ליעד הבא. כל פוליטיקאי מקצועי תמיד מחפש את היעד הבא של הקריירה שלו.
אם אני מיליונר אז אני רוצה להיות מיליארדר. וכשאני מיליארדר אני רוצה להיות נשיא
מדינת ארצות הברית.
ומתי
השיא? – כנראה שבעולם הזה השיא זה עצם ההכנה. שם אנחנו נמדדים, שם צריך לשמוח, שם
עיקר החיים שלו.
מידי
פעם יש שיאים, יש שבת, יש חתונה, יש לידות. אך עיקר העבודה היא בדרך לשיא. תפקידנו
לדעת להתכונן נכון, כמו הכהן הגדול שהכין עצמו בצורה הטובה ביותר, כדי לזכות למפגש הגדול.
נתפלל שנזכה להכין את עצמנו לעשות רצון ה' בשלמות, ודרך זה נזכה שה' ישפיע עלינו את שפעו הגדול עד בלי די.
עיין רש"י פסחים קיב:
השבמחקולא תכנס בביתך פתאום. אלא השמע את קולך להם קודם בואך דילמא עבדי מילתא דצניעותא [בויקרא רבה] (פכ"א) ר' יוחנן כי הוה עייל לביתא מנענע משום שנאמר ונשמע קולו בבואו אל הקודש: