פרשת וירא - לחשוב מחוץ לקופסה

בס"ד

פרשת וירא לחשוב מחוץ לקופסה


ללמוד לפקוח עיניים

ישנה סגולה ידועה למציאת אבידה - להגיד את המדרש שמובא בפרשתנו, בראשית רבה (וירא נג, יד): "אמר רבי בנימין הכל בחזקת סומין עד שהקדוש ברוך הוא מאיר את עיניהם, מן הכא {נלמד מהפסוק}: "ויפקח אלהים את עיניה"".

כולנו מכירים את הסיפור על הגר שתועה במדבר, וישמעאל בנה קודח מחום, המים נגמרו, והיא מניחה את הילד תחת אחד השיחים שיצלו עליו ומתרחקת כדי לא לראות אותו מת, הקב"ה שומע לתפילת הנער ופוקח את עיניה של הגר והיא רואה באר. לא כתוב שהקב"ה ברא לה באר אלא שפקח את עיניה. משמע שהפתרון היה לפניה רק היא לא ראתה אותו.

 

להגביה את המבט

גם אצלנו קורה הרבה פעמים שהפתרון כל כך קרוב, פשוט אנחנו לא רואים אותו. ואם קצת היינו פוקחים את העניים היינו מוציאים פתרונות להרבה מאוד מהקשיים שלנו.

כשאדם נמצא במציאות של קושי הוא לא מצליח להסתכל למרחב, הוא שקוע במציאות שבה הוא נמצא, וקשה לו למצוא פתרונות לטווח ארוך משום שהוא נמצא בתוך הקושי שלו.

 

שיטת השפיטה של מלך קציא

מובא במדרש (ילקוט שמעוני תהלים רמז תשכז) סיפור מעניין על  מפגש בין שני מלכים:

אלכסנדר מוקדון רצה לראות את חכמתו של מלך קציא, והנה באו לפניו שני אנשים למשפט.

- "קניתי ממנו חורבה", אומר האחד, "מצאתי בחורבה אוצר. ולכן הוא שייך לי!!!".

- "לא נכון", המוכר מתנגד, "חורבה מכרתי לו ולא אוצר. האוצר שלי!".

מלך קציא חושב, ופונה אל האחד: "יש לך בן?" הוא שואל את הראשון. - "כן". - "ולך יש בת?" - "כן", עונה השני.

- "טוב, תחתנו את שניהם יחד והכסף יהיה לשניכם". השניים יוצאים מרוצים ושמחים מהרעיון האדיר.

אלכסנדר מוקדון מתפעל, ואומר לו: "איזו גאונות! אני הייתי הורג את שניהם ולוקח את הכסף לעצמי".

 

לחשוב מחוץ לקופסה

היכולת לחשוב מחוץ לקופסה זה דבר לא קל, אך כל מאוד חשוב בחיים. להצליח לראות דברים שאחרים לא רואים, משחרר את המבט הפשוט ומוצא את העומק שקיים בעולם.

כמעט כל החידושים בעולם ככה נוצרו. לדוגמה הסטרטאפ המפורסם waze. זה סטרטאפ ישראלי שנמכר לפני למעלה משנה במיליארד דולר לחברת גוגל. לכאורה זו המצאה יחסית פשוטה, כל נהג ידווח על מצבו, וכבר כולם נהנים. אך המחשבה הראשונה הפשוטה היא הגאונית, וקידמה את העולם באופן משמעותי.

 

מרדף החיים

מספרים על אחד שהיה לו דיר כבשים, וכל היום הוא היה רודף אחרי הכבשים שלו להחזיר אותם לתוך הדיר שלהם. יום אחד ניגש אליו רעהו ושאלו: "למה אתה לא מתקן את הגדר של הדיר שלך, ככה הכבשים לא יברחו לך, ולא תצטרך לרדוף אחריהם כל הזמן?". ענה לו בעל הדיר: "הייתי מאוד רוצה, אך אין לי זמן לתקן את הגדר! אני עסוק בלהחזיר את הכבשים לדיר!"

רוב העולם עסוק ב"לסגור את החודש", ולא מצליחים לפתוח את העיניים לשם מה מטרת סגירת החודש. להגביה את המבט לגובה. כשמסתכלים מתוך מבט גבוה המציאות מאירה באופן שונה לחלוטין, אדם מגלה האם מעשיו פועלים לכיוונים הראויים והנכונים.

 

לסיום

שנזכה להרחיב את מבטנו, נתבונן על מעשינו, ונבחן האם אנו במסלול הנכון של התקדמות והתעלות, או חלילה בכיוון אחר, וכפי שדוד המלך התפלל (תהלים פרק קיט, יח): "גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה", לגלות את העומק של חיינו, מתוך מבט ראוי ונכון.


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

פרשת קדושים - מה זו קדושה?