פרשת תולדות - לא להיות בערך

 

בס"ד

פרשת תולדות לא להיות בערך

הלל מרצבך
הלל מרצבך

לדעת מי אתה...

בפרשתנו מסופר על ההיריון של רבקה (בראשית כה, כב): "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ". ומבאר רש"י על פי המדרש: "לשון ריצה, כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי ע"ז עשו מפרכס לצאת".

ונשאלה השאלה: למה רבקה כל כך דואגת, וכי אם בנה היה רוצה לצאת רק בפתחי עבודה זרה היה טוב בעיניה?

ועוד יש לשאול, מדוע כשאומרים לרבקה (בראשית פרק כה, כג): "שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ" היא נרגעת, וכי זה משמח שיש לה בן אחד רשע?

וניתן לתרץ, שרבקה חששה שהיא תלד ילד הפכפך. בן שלא יודע מיהו. מי שיום אחד בבית המדרש ויום אחד בבית עבודה זרה, זו סכנה גדולה יותר, הוא מטעה. חשוב לה שיהיה לה בן שידע וידעו כולם מי הוא, צדיק או רשע.

אכן, רבקה זכתה בבן אחד צדיק יעקב, אך כפי שנראה, עשיו הרשע היה בן מבלבל, וזה חמור יותר. כשלא רואים את השקר, הוא פוגע בנו יותר.

 

כיצד יצחק אוהב את עשיו?

עשיו לא היה שקרן רגיל הוא היה שקרן מיוחד (בראשית פרק כה, כח): "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו". ופרשנים רבים תמהו וכי יצחק לא ראה את התנהגותו של עשיו בנו הרשע?

אך ראיתי בשם ר' יעקב גלינסקי (והגדת, בראשית עמ' 330) שתירץ שאכן עשיו ליד יצחק היה באמת צדיק. עשיו הבין שזו הדרך האמתית והנכונה, והתנהג בביתו כראוי: "כסבור אביו שהוא מדקדק במצות". הבעיה הייתה כשהיה יוצא החוצה: (בראשית פרק כה, כז): "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה". כשיצא היה שוכח את כל מה שאביו למדו ומתנהג בצורה שלילית.

 

וורט של החפץ חיים

החפץ חיים, שהה פעם בכינוס תורה של גבירים, ואמר עליהם את הפסוק (תהלים פרק צב, יד) : "שְׁתוּלִים בְּבֵית ה', בְּחַצְרוֹת אֱלֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ". כאשר הם "בְּבֵית ה'" הם "שְׁתוּלִים" יראי שמים. אך כאשר יוצאים כבר ל"חַצְרוֹת" מיד "יַפְרִיחוּ", הכל פורח, שוכחים כל מה שלמדו.

 

האדמו"ר החזיר

רש"י (בראשית פרק כו פסוק לד) מבאר לנו מי היה עשיו: "נמשל לחזיר... החזיר הזה כשהוא שוכב פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור, כך אלו אלופי עשו גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים". השיטה שלו היא להראות טוב. לא משנה מה בדיוק אתה עושה בחוץ.

האדמו"ר הריי"ץ באגרות הקודש (ח"י עמ' שצד) כותב: "אל תחשבו שעשיו היה לבוש כאיכר גוי. עשיו הלך עם קפוטה לבנה ועם שטריימל, היו יושבים סביבו חסידים בסעודה שלישית, ובכל זאת היה עשו".

 

חי בשני עולמות

ניתן לומר שעשיו קיים בעצמו את מאמרו של יהודה לייב גורדון (הקיצה עימי תרכ"ג): "היה יהודי בביתך, ואדם בצאתך!".

וכן מובא במדרש תנחומא (ורשא - פרשת צו סימן ב): "לעתיד לבוא כשהקב"ה נפרע מעשו מה עשו עושה? מתעטף בטליתו כזקן ובא ויושב לו אצל יעקב... כיון שעשו יורד לשאול ישתייר יעקב לבדו". עשיו מנסה לחזור לסינר של אמא. להוציא את הכיפה מהכיס, ולהגיד אני גם דתי, "גם אני למדתי פעם בישיבה", גם אני יודע לומר לקדיש ולהיות חזן, אך זה כבר מאוחר מדי.

כשאדם חי בפיצול אישיות ערכית לכתחילה, שוכח את מה שחשוב באמת, הוא דבק בדרכו של עשיו הרשע.

 

עד מתי את פוסחים?

כמאמר אליהו הנביא כלפי העם (מלכים א פרק יח, כא): "עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים אִם ה' הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו וְאִם הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו". לבחור בשתי הדרכים יחד זה דרכו של עשיו הרשע. לפעמים זה יותר חמור מסתם להיות רשע. כי מי שהוא רשע הוא יודע שהוא רשע, ויש סיכוי שיחזור בתשובה, אך מי שבטוח שהוא צדיק, אין לו סיבה לחזור בתשובה.

ידוע, שהדיאגנוזה של המחלה היא חצי תרופה, אך אדם שמשכנע את עצמו ואת הסביבה שהוא צדיק אין לו טעם להשתנות כי הוא לא חולה, זוהי קליפת עשיו.

 

לסיום

כיצד ניצלים מקליפת עשיו? צריך להחדיר את הקודש לחול. כדרכו של יעקב שהוא ההפך מעשיו, עליו נאמר (בראשית כה, כז): "אִישׁ תָּם". "תם" – פירושו שלם. אצל יעקב ישנה שלמות בכל חייו, גם כשהוא בבית המדרש וגם כשהוא רועה צאן.

שנזכה לקחת עמנו את ה' לכל מקום, ולא להשאירו בבית הכנסת או בבית המדרש, ונראה בישועתו במהרה.



תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

פרשת קדושים - מה זו קדושה?