פרשת קרח - דבר אליי בפרחים

 בס"ד

פרשת קרח - "דבר אליי בפרחים"

פתיח

לאחר שקרח ועדתו מקבלים את עונשם, ה' כועס ומתפרצת מגפה שגובה את מותם של 14,700 מעם ישראל. לאחר עצירת המגיפה, מודיע ה' למשה שכל שבט יקח מטה ויכתוב עליו את שמו, ויניחו המטות עם מטהו של אהרון באוהל מועד, והמטה שיפרח הוא האיש שה' בחר בו להיות הכהן הגדול. ובכך יסור הקטרוג שקיים כנגד משה ואהרון. ואכן כך עושה משה, נשיאי השבטים מביאים כל אחד את מטהו יחד עם מטה אהרון. ומניח משה את המטות לפני ה' באוהל מועד. כאשר אמר ה', כך היה (במדבר פרק יז, כב-כד): "וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים: וַיֹּצֵא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמַּטֹּת מִלִּפְנֵי ה' אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְאוּ וַיִּקְחוּ אִישׁ מַטֵּהוּ".

 

שאלות

ויש לשאול כמה שאלות על נס פריחת מטה אהרון:

א.    מדוע הנס נעשה בלילה בתוך אהל מועד, הרי זה ממעיט את הנס שיכולים לטעון שמשה החליף בלילה את מטה אהרון? (כל קוסם מתחיל אם תביא לו 13 מטות, הוא יכול להחזיר לך אחד מהם למחרת עם פירות).

ב.    מדוע נצרך הנס הזה אחרי שכבר על עם ישראל ראה ניסים גדולים של בליעת האדמה את קרח ומשפחתו, אחרי שיצאה אש מהשמים, לשם מה זה נועד?

ג.     מדוע הנס גורם להרגעת התלונות יותר (במדבר פרק יז, כ): "וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם" מה יש בו שלא היה קודם?

 

ביטוי לאהבה

ושמעתי פעם, שהמטה אהרון שפרח יש בו ביטוי לאהבה. יש בזה שדר של מסירת פרחים מאת ה' לעם ישראל לגלות את אהבתו אלינו. הוא מראה לעם ישראל תראו אתכם אני אוהב. ולכן הוצאתי לכם פרחים, ציצים ושקדים. הדבר הזה מרגיע ומשכך את הצער על המגפה הקשה שהייתה בעם ישראל. האהבה חוזרת למקומה אחרי שנגדעה סביב מחלוקת קרח. יש בזה מסר של ריצוי ופיסוי שמנסה ה' לפייס את בני ישראל. "דבר אליי בפרחים אהובי".

 

 


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור