פרשת שלח לך - שני זכרונות במצוות ציצית

בס"ד

פרשת שלח – שני זיכרונות במצוות ציצית

שני זכרונות בציצית

בפרשת ציצית כתוב (במדבר פרק טו, לט-מ): "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם:  לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵא-לֹהֵיכֶם". ישנה כפילות של הזיכרון במצוות ציצית. וצריך להבין מדוע נכפל פעמיים העניין של הזיכרון בציצית?

 

שני פירושים במהות מצוות ציצית

בשאלה מה מהותה של מצוות ציצית מצאנו 2 הסברים בראשונים:

האבן עזרא (במדבר טו לט): "והמתפללים בטלית בשעת התפלה, יעשו זה בעבור שיקראו בקריאת שמע "והיה לכם לציצית"... רק לפי דעתי יותר הוא חייב להתעטף בציצית בשאר השעות משעת התפלה, למען יזכור ולא ישגה ולא יעשה עבירה בכל שעה, כי בשעת התפלה לא יעשה עבירה".

כוונתו לומר שמצד האמת יותר חשוב להיות עם ציצית דווקא בשעה שאדם נמצא במקומות אחרים, שעיקר מטרת הציצית לשמור על האדם, שיזכור את ה', ולא יטעה אחר ראות עיניו דברים אסורים.

 

לעומתו, כותב הרמב"ם כמעט ההפך (הלכות ציצית פרק ג הלכה יא): "אף על פי שאין אדם מחוייב לקנות לו טלית ולהתעטף בה כדי שיעשה בה ציצית אין ראוי לאדם חסיד שיפטור עצמו ממצוה זו, אלא לעולם ישתדל להיות עטוף בכסות המחוייבת בציצית כדי שיקיים מצוה זו, ובשעת התפלה צריך להזהר ביותר, גנאי גדול הוא לתלמידי חכמים שיתפללו והם אינם עטופים". - כוונתו שעיקר עניינה של הציצית היא ההתקדשות והתעלות רוחנית.

 

שתי בחינות "סור מרע ועשה טוב"

ביסוד מחלוקת הראשונים ניתן להסביר, שלציצית יש שתי בחינות:

א.  כוח להזכיר לאדם את מצוות ה' ולהישמר מעבירות – סור מרע

ב.   כוח להתעלות ולהתקדש – עשה טוב.

 

שתי זכירות

ייתכן שזו הסיבה לחזרה של עניין הזכירה:

א.  בתחילה התורה מדברת על הזיכרון הראשון: "וזכרתם את כל מצוות ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם" שלא נחטא.

ב.   ואח"כ כתוב "למען תזכרו... והייתם קדושים", שאם אדם לא תר אחרי לבבו ואחרי מחשבותיו הוא עולה ומתקדש.

 

קשרים כדי להגיע לכנף

הרש"ר הירש כותב שהציצית בנויה מהרבה קשרים. קושרים וקושרים על הכנף. הכנף עניינו כנפיים להתרומם גבוה רוחנית. דווקא על ידי הקשרים זוכים להתרומם גבוה מבחינה רוחנית.

כמו בחתונה שדווקא הטבעת שכובלת את הזוג היא זו שמאפשרת להם להתרומם גבוה מבחינה רוחנית.

אפשר להוסיף (שמעתי מיוסי מור) שכדי להתרומם צריך 2 כנפיים. כל אחד מבני הזוג נותן את הכנף שלו, וככה מתרוממים יחד.

 

לסיום

בדור שיש כל כך הרבה בלבול. שברחובות קריה זועקים על פריצת כל הגבולות. מצעדי תועבה. אנו זקוקים כל כך לטובתנו ולטובת ילדנו לשתי הבחינות שקיימים במצוות הציצית: שמירה מחטאים ומעוונות, ומאידך התעלות והתקדשות. ויתקיים בנו "סור מרע ועשה טוב".

 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור