פרשת שלח לך - למה שוב מרגלים?

 בס"ד

פרשת שלח לך – למה שוב מרגלים?

יש לתמוה על יהושע מדוע אחרי שהוא ראה מה קרה עם המרגלים ששלח משה, הוא שולח מרגלים לרגל את יריחו? וכי הוא רוצה ששוב המרגלים יחלישו את העם? וכי אין לו אמונה שה' יעזור להם? האם הוא לא זוכר שעם ישראל נענש 40 שנים להסתובב במדבר כנגד 40 הימים שהמרגלים ריגלו בארץ ישראל?

המלבי"ם בפירשו להפטרה עונה על שאלה זו, בכך שמבאר שהמרגלים ששלח משה נועדו בכדי לדעת האם להיכנס לארץ ישראל, ולעומת זאת המרגלים ששלח יהושע נשלחו כדי לדעת כיצד לכבוש את יריחו וסביבותיה. ולשם כך המלבי"ם מונה חמישה (שהם 7) הבדלים בין סוגי המרגלים:

א.    סיכום ההבדלים:

 

מרגלי משה

מרגלי יהושע

א.   מי ביקש לשלוח את המרגלים?

העם "ותקרבון אלי כולכם"

יהושע

ב.   מהיכן נשלחו המרגלים?

ממקום רחוק – מדבר פארן. לבדוק אם יכולים לכובשה

מקום קרוב – שטים.

ללמוד כיצד לכובשה

ג.    לצורך מה הולכים?

לתור – "הטובה היא אם רעה"

לרגל – להחליט כיצד לכבוש

ד.   כמה נציגים יוצאים?

שנים עשר (נציג לכל שבט)

שנים בלבד (נציגי העם)

ה.   מי המרגלים?

אנשים חשובים

אנשים פשוטים

ו.     מהו אופן השליחות?

כולם ידעו על כך

"חרש" – רק יהושע ידע על כך

ז.    היכן לרגל?

בכל הארץ לבדוק את טיבה

ביריחו וסביבותיה כיצד לכבוש

 

ועדיין צריך להבין, כיצד יהושע לא חשש שהמרגלים יראו דברים שליליים, ויספרו דברים רעים חלילה? כיצד הוא לא חושש ש"עוף השמים יוליך את הקול" ויתפרסם שוב שאיננו מסוגלים להיכנס לארץ חלילה, ושוב ישמעו טענות "נתנה ראש ונשובה מצרימה"?

נראה שעל מנת לשאלה זו, צריך להבין יסוד חשוב לחיים. כל פעולה שאנו עושים יכולה להיות חיובית ויכולה להיות שלילית. יהושע מלמד אותנו 2 יסודות:

א. חרש – דברים שנעשים בשקט הם משפיעים אחרת. (בשינה שלנו ישנן פעולות גדולות על הגוף, במחלקת הבטחון: אמ"ן, שב"כ, מוסד וחיל המודיעין פועלים המון בלי שאנחנו בכלל יודעים מה קורה).

ב.  מה שקובע הוא נקודת היסוד כיצד נגשים אל אותה פעולה. מהי המטרה שלשמה אנו באים לבצע את הפעולה. אם המטרה היא חיובית זה יכול להיות מצווה גדולה, אך אם המטרה היא שלילית, המעשה הסתמי יכול לקלקל ולהזיק לדורות רבים.

אם אנו מכוונים באמת לטוב, אין צורך לחשוש, ויש לבצע את המשימה בשלמותה. אך אם באים באופן לא טהור ולא נקי, התוצאות עשויות להיות מסוכנות מאוד. מלמד אותנו רשב"י (בבלי סוטה לה א) שהמרגלים אצל משה לא יצאו לשליחות מתוך רצון נקי: "מה ביאה בעצה רעה, אף הליכה בעצה רעה", כוונתם לא הייתה לטובה. אך המרגלים אצל יהושע כוונתם הייתה רק לטובה, למצוא את הדרך כיצד לכבוש את הארץ, ולכן יהושע לא חשש כלל.

שנזכה לכוון עצמנו בכל פעולתנו לעשיית רצון ה' בשלימות, וכך כל פעולותינו יהיו לרצון לפני ה'.

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור