פרשת שופטים - למה האשרה נאסרה דווקא במזבח?
בס"ד
פרשת
שופטים – למה האשרה נאסרה דווקא במזבח?
בפרשנו מובא איסור לטעת עץ שמשמש לעבודה זרה (דברים טז, כא): "לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל עֵץ אֵצֶל מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָּךְ".
ויש לשאול:
מדוע האיסור לטעת את עץ אשירה הוא דווקא במזבח ה', הרי אסור לטעת אותה בכל מקום?
והרמב"ן
תירץ: "בעבור שהוא מנהג עובדי עבודה
זרה לטעת אילנות בפתחי בתי עבודה זרה שלהם, וכענין שנאמר (שופטים
ו, כה) והרסת
את מזבח הבעל וגו' ואת האשרה אשר עליו תכרת". כוונת
הרמב"ן, שמנהג עובדי עבודה זרה הייתה לטעת את עץ האשירה בפתח העבודה זרה סמוך
למזבח, ולכן כך נקטה התורה. כעין פירושו, פירשו פרשנים נוספים (ר' יוסף בכור שור,
רשב"ם, חזקוני, ועוד).
אך
עדיין יש להקשות, האם מותר לטעת אשירה שלא בסמיכות למזבח? מדוע התורה מדגישה דווקא
אצל מזבח ה' אלהיך?
וחשבתי
לנסות להציע הסבר, שאולי לטעת את עץ האשירה סתם על מנת לעבוד אותה - כולם יודעים
שזה אסור. אך לפעמים יש אנשים שחושבים שכיוון שהם סמוכים למזבח - מותר להם "לשם
שמים" לעשות מעשים חמורים. הם מוצאים היתרים שונים כיוון שהם במקום קדוש
לעבור את העבירות החמורות ביותר. ועל כך באה התורה לומר לנו, שאפילו שאתה סמוך
למזבח, גם שם תיזהר שלא להתבלבל, ולא תעבוד חלילה משהו אחר חוץ מאת ה', מתוך טענות
שונות.
יש
שחושבים שאם זה לצורך ערך מקודש - מותר גם לעבור עבירות שונות, כגון לדבר רעה כנגד
יהודי אחר. אומר לנו ה' גם כשאתה בונה את המזבח, תשים לב לא לטעת דברים אחרים
פסולים.
ואולי
יש להוסיף, שהתורה מדגישה במיוחד, שדווקא כשאתה מתקרב אל ה' חשוב מאוד לדייק ולא
לזייף. תבחן את עצמך היטב אם לא נטעת, מבלי לשים לב, במזבח של ה' את עץ האשירה.
אולי
על כך זועק הנביא ישעיהו (א, יא-יב): "לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר
ה'? שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים. וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים
לֹא חָפָצְתִּי". ה' לא חפץ בקורבנות שמקריבים לפניו כשלא עובדים
אותו, כרצונו. וכן שמואל הנביא טוען כנגד שאול המלך (שמואל א טו, כב): "הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים
כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה'?! הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים":
אנו בעיצומו
של חודש אלול. רובנו לא חוטאים סתם. אך לפעמים לשם שמים אנו מרשים לעצמנו חלילה
לפגוע ביהודי. לפעמים תוך כדי בניית המזבח אנו עשויים לחטוא חלילה.
שנזכה
במהרה לבנות מזבח טהור לכבוד ה', ללא אשירות שונות סביבו.
"אור
חדש על ציון תכין ונזכה כולנו מהרה לאורו".
שבת שלום,
הלל
מרצבך
תגובות
הוסף רשומת תגובה