פרשת שופטים - צדק צדק תרדוף

בס"ד

פרשת שופטים - "צדק צדק תרדוף"


הגיעו אליי פעם זוג, שכל הזמן היו ביניהם מריבות. שורש המריבות נבעו, מכך שהגבר טען תמיד שהוא צודק. ובכל נושא הוא לא היה מרפה שאשתו תודה בפניו שהוא הצודק והיא הטועה. שיוכח לעיני כל שהצדק איתו.

בפרשתנו כתוב: "צדק צדק תרדוף". הפרשנים שואלים למה כתוב פעמיים את המילה "צדק"?

ורבים מסבירים שרצון התורה שנרדוף אחרי הצדק בדקדוק יתר.

 

ברצוני להציע, שאולי התורה רצתה לרמוז כאן יסוד כנגד לוחמי הצדק: גם כשאתה צודק, ורודף בכל הכוח אחרי ה"צדק" שלך, תבדוק אולי יש עוד "צדק" אחר. התורה מבקשת מאיתנו, לעצור את עצמנו בשעה שאנו עומדים על דעתנו, ולנסות לבדוק אולי יש גם "צדק" במי שאתה יוצא כנגדו. בכל מחלוקת וקונפליקט אפשר להביט עליה בזוויות שונות.

 

הסבר נוסף ששמעתי פעם מידידי הרב רשי טויטו, שלמילה צדק יש לה 2 משמעויות:

א.   במובן של הדבר הצודק – במובן של האמת.

ב.   במובן של צדקה, לעשות צדק – במובן של חסד.

התורה רוצה להעביר לנו כאן שתי משמעויות ומסרים:

א.   גם כשאתה חותר אחרי האמת, תעשה זאת בצדק, בחסד.

ב.   גם כשאתה רודף אחרי הצדקה והחסד, תבדוק שזה צודק הלכתית ונכון.

 

אפשר להוסיף עוד רעיון נוסף על פי דברי המדרש (בראשית רבה פרשה ח סימן ה):

"בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יברא, ומהם אומרים יברא, הה"ד (תהלים פה) חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו:

o     חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים,

o     ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים,

o     צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות,

o     שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה,

§      מה עשה הקדוש ברוך הוא?

§      נטל אמת והשליכו לארץ הה"ד (דניאל ח) ותשלך אמת ארצה".

שאלה: למה רק את כת האמת ה' השליך, ולא את כת השלום, הרי גם כת השלום אמרו שלא יברא את האדם שכולו מריבות?

ועונים בעלי המוסר: שכאשר אדם משליך את האמת המוחלטת שלו עצמו, השלום כבר יגיע מעצמו.

בשם האמת אנו יוצאים לכל כך הרבה מריבות ומלחמות מיותרות. אדם לא מוכן לעשות שלום בגלל שזו האמת שלו. ה' לימד אותנו שצריך לפעמים להשליך קצת מהאגו שלו, מהצדק שלך, והשלום יגיע מאליו.

אין הכוונה חלילה לשקר או לוותר על דברים מהותיים. אבל כשאדם הוא איש עקרונות, שכל הזמן מוכיח שהוא צודק, זה גורם להפך השלם. השלום מגיע כשאנשים מפסיקים להיות עקשניים על דעתם.

על דרך הוורט אומרים: שכדי להגיד "עושה שלום" צריך לפסוע 3 צעדים אחורה, לזוז מהמקום הצודק שלך. היכולת להתקיים בעולם הזה היא דווקא על ידי שאתה משחרר מעצמך מה"אמת" שלך. גם כשאתה רודף אחרי הצדק, תעשה זאת מתוך צדקה.

 

אולי באופן זה ניתן להבין את המשך הפסוק: "לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ". כדי שנצליח לחיות בצורה טובה יותר, חשוב שנדע להכיל את הצדק והצדקה יחדיו.


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת בראשית - מה רע בעץ הדעת?

פרשת לך לך - תאווה או אחווה

פרשת קדושים - מה זו קדושה?

פרשת ויקרא - איך מצליחים להתקרב?