פרשת נצבים - בשמים או מעבר לים

 בס"ד

פרשת נצבים - בשמים או מעבר לים


פעם פגשתי חבר, ששאלתי אותו למה אתה לא מקפיד על תפילת מנחה, והוא ענה לי: "כל אחד מקיים מה שהוא יכול! אפילו משה רבנו חטא!"

 

בפרשתנו מובא עידוד לבני ישראל, לקיים את התורה (דברים פרק ל, יא-טו): "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא:  לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:  וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:  כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ".

 

יש לשאול שאלה, מדוע התורה כותבת גם שהיא "לא בשמים" ואח"כ "לא מעבר לים" מה החידוש בכך? הרי אם היה כתוב שהיא לא "מעבר לים" קל וחומר שהיא לא בשמים, וזה היה כבר מספיק?

 

וחשבתי לענ"ד, שאולי ניתן להסביר, ששתי האמירות הללו הם כנגד שתי טענות שונות שיש ליצר הרע, למה לייאש אותנו מלעבוד אותו:

 

א.     "לא בשמים" - לפעמים אומר לך יצר הרע, אין אף אדם שמסוגל להגיע לקיום התורה כולה. זה בלתי אפשרי! זה ממש פלא כמו לעלות לשמים!

תאמר לו: "זה לא נכון! התורה קרובה ואפשר לקיימה! לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ!"

ואחרי שהסברת ליצר הרע: "תראה, יש אנשים שהצליחו לקיים את התורה בגדלות, ראה את גדולי ישראל: ר' עקיבא איגר, החפץ חיים, הרב קוק, הרב עובדיה יוסף ועוד רבים שזכו להגיע לדרגות רוחניות גבוהות. יש שזכו לרוח הקודש בחייהם ולקיים את התורה בשלמות".

 

ב.     "לא מעבר לים" - אז מגיעה הטענה השנייה של יצר הרע, שאומר לך: "טוב, אלו אנשים שהם מעבר לים, אלו אנשים שאין לי בהם תפיסה בכלל".

ועל כך תאמר ליצר: "לא מעבר לים היא!" גם אתה יכול לקיים "לֹא רְחֹקָה הִוא"! "בפיך ובלבבך לעשותו!".

 

הרמב"ן כותב שכל הפסוקים הללו מתייחסים למצוות התשובה. אם כן, אנו צריכים לדעת שהתשובה היא דבר שאפשר לעשותו בקלות.

וכפי שכותב הרב קוק כותב (אורות התשובה יד,ד1): "עיקר הנפילות באות משום שאינו מאמין בקלותה של תשובה".

ועוד כותב הרב קוק (אגרות הראי"ה ח"א עמ' קסו): "כשם שבריפוי נעמן מצרעתו (עיין מלכים ב' ה,י) אמרו לו שהוא דבר קל (לרחוץ במי הירדן), והריווח מרובה, שרק ע"י הרחיצה הקלה ישיג רפואה שלימה, הכא נמי התשובה היא קרובה מאוד וקלה, כעדות התוה"ק "כי קרוב אליך הדבר מאוד". והריוח גדול מאוד – רפואה שלימה לגוף ולנפש ולכל העולם כולו, כדברי חז"ל בשלהי יומא, שאפילו אחד ששב מוחלין לו ולכל העולם כולו ומביא רפואה לעולם".

 

אם רק נאמין שאנחנו מסוגלים, שהתשובה קרובה אלינו כל כך, שהתורה אפשרית לקיום, נוכל לעשות את הנחת הגדולה ביותר לה' יתברך.

 

שבת שלום, הלל מרצבך

 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור