פרשת ויצא - חכמתו של יעקב

בס"ד

פרשת ויצא – חכמתו של יעקב



איך הצליחו לרמות את יעקב?

כבר מילדות מקננת בי השאלה: איך לבן הצליח לרמות את יעקב? יעקב ע"פ חז"ל ידע שלבן הולך לעשות לו תרגיל שיחליפו בין רחל ללאה (רחל שיתפה אותו) אז איך הוא נפל בפח? האם הוא לא חשד בעניין? מדוע לא בדק היטב מי זו הכלה? האם כמה סימנים שהוא מסר לרחל הרגיעו אותו? האם כ"כ קשה להדליק רגע נר קטן כדי לראות מי הכלה שנמצאת לצדו?

 

קידושי טעות בנישואים על לאה

עוד משהו שלא היה מובן לי, לכאורה זה קידושי טעות, ולאה אינה מקודשת. זה דין פשוט במסכת קידושין, שאדם שמתכוון לקדש את רחל ונמצאת פתאום לאה היא אינה מקודשת. ואם כן, איך יעקב משאיר אותה אצלו את לאה בלי לשאת אותה שוב?


למה יעקב מוותר? 

ועוד אשאל, מדוע יעקב מוותר כל כך מהר ללבן? הוא שואל את לבן: "למה רימתני" ולבן עונה לו "לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפניה הבכירה", מדוע יעקב לא מתעקש על ההסכם שהם חתמו ביניהם על העוול שעושה לבן כנגדו?

 

איך יעקב מוחל לרחל

והשאלה האחרונה, איך יעקב סולח לרחל על התרגיל שעשתה לו? שהכניסה את אחותה תחתיה? ואם לאה הייתה שותפה במזימה מדוע גם עליה הוא לא כועס? (יש שפירושו שלאה לא ידעה כלל מהעניין, אך רחל בוודאי אשמה)

 

יעקב חכם יותר

וחשבתי אולי לתרץ לענ"ד, שיעקב ידע גם ידע על התרגיל של לבן. יעקב הבין שהולכים לרמות אותו, אך שיתף עם העניין פעולה. כבר באותו לילה ידע יעקב שלאה עומדת לפניו, ובכל זאת שיחק את המשחק. הוא הבין שבאופן זה הוא יזכה גם לרחל וגם ללאה. וכבר במחשבתו הייתה איך הוא יזכה לשתיהן.

ייתכן שיעקב רצה לזכות גם בלאה מצד האישיות שלה, וייתכן שיעקב זיהה ברוח קודשו שגם לאה אמורה להיות אשתו. ואכן כך הוא זכה בשתיהן.

מסתבר, שאם מראש היה יעקב מבקש את שתי בנות לבן אליו, לבן היה מסרב בטענות שונות, על ידי התרגיל שעשה יעקב הוא זכה בשתיהן.

לפי זה כל השאלות שהעלנו מיושבות: יעקב לא נפל בפח, ואין כאן קידושי טעות, ולכן הוא גם לא כועס על רחל ולאה, אלא שמח בכך שזכה בשתיהן.

 

ראייה מהפסוקים

רעיון זה מעוגן גם בפסוקים. שכתוב אחרי החתונה בין יעקב ללאה: "ויהי בבקר והנה היא לאה". לא כתוב שבבוקר יעקב גילה שזאת לאה, אלא "הנה היא לאה" התגלה לעולם שהיא לאה. משמעות הדבר שיעקב כבר ידע בלילה על התרגיל.

אם דברנו נכונים, מובן כעת שכדי שיעקב יקבל גם את רחל (תוך שבוע לפי חז"ל) הוא פונה אל לבן בטענה: "למה רימיתני?" ואחרי שלבן מתרץ את התירוץ שלו, יעקב מתרצה.

יעקב יודע שכך יזכה גם ברחל וגם בלאה. שהרי הוא אהב את שתיהן כפי שכתוב בפסוק: "ויאהב גם את רחל מלאה". משמע שהוא אהב את שתיהן, אך את רחל יותר.

 

למה יעקב רוצה את שתיהן?

נראה להציע, שיעקב מזהה ששתי בנותיו של לבן ראויות לו. כל אחת בבחינה שלה:

רחל – יופי, לאה – בנים. 

רחל – חומריות (משיח בן יוסף), לאה – רוחניות (משיח בן דוד).


לסיום 

ניתן לראות שיעקב מגיע לבית לבן בידיים ריקות, וחוזר לארץ כנען עם 2 בנותיו של לבן, עם 2 שפחותיהן, עם 11 נכדיו של לבן, ועם רכוש רב ועצום (שחלק קטן ממנו הוא שולח לעשיו למנחה). ניתן לזהות בכך הספק יפה של יעקב תוך 20 שנה איך הוא רוקן את בית לבן והעביר אותו לבית ישראל.

כך זוכה יעקב להעמיד את עם ישראל משתי הנשים המיוחדות, וכדברי הזקנים לבעז (רות ד, יא): "יִתֵּן ה' אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל".


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור