פרשת ויחי - להינצל מעין הרע

 בס"ד

פרשת ויחי – להינצל מעין הרע


מה זה עין הרע?

בפרשתנו יעקב אבינו מברך את בניו. אחת הברכות המיוחדת היא ברכתו לבנו יוסף (בראשית מט, כב-כו):

"בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן". 

 

הגמרא (ברכות נה ע"ב) מספרת שבזרעו של יוסף לא שולט עין הרע, ולומדת את זה מהפסוק מפרשתנו: "וידגו לרב בקרב הארץ מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין עין רעה שולטת בהם, אף זרעו של יוסף אין עין רעה שולטת בהם".

 

ויש להבין מדוע זכה דווקא יוסף שלא שולטת בו עין הרע? ועוד צריך להבין מה זה בכלל עין הרע, ואיך היא משפיעה על האדם?

 

ננסה להביא שלוש תשובות לשאלות הללו:

 

א. יוסף שמר על  אמו ולכן זכה להנצל מעין הרע

המדרש מבאר (מדרש אגדה בראשית מט סימן כב):

"אין עין הרע שולטת בזרעו, מפני שהחביא את אמו מפני עשו הרשע, שלא יתן עיניו בה, בשעה שבאו להשתחוות לו".

כוונת המדרש שיוסף זכה לשמירה משמים מכל פגע, בזכות זה שהוא בעצמו שמר על אמו, שעשיו לא יסתכל בה.

 

ב. על יוסף הייתה עין רעה ובכל זאת עלה לגדולה

הסבר אחר שניתן לבאר מדוע זכה יוסף להינצל מעין הרע הוא, שעל יוסף תמיד הייתה הסתכלות שלילית, החל מלידתו אחיו התעללו בו, זרקו אותו לבור, אח"כ במצרים פוטיפר הסתכל עליו באופן שלילי ושם אותו בכלא. ועם כל העין הרעה שהייתה עליו, יוסף ניצל מכל המקטרגים והגיע לגדולה. ולכן אף זרעו שמור מכל עין הרע.

 

ג. יוסף זכה לעין טובה שמנטרלת עין רעה

ניתן להסביר, שיוסף זכה לשמירה הזו מסיבה אחרת.

הרב קוק בספרו עין איה (ברכות פסקה רפז) מבאר ש"עין הרע" קצת אחרת ממה שרוב העולם חושב. לפי דבריו משמעות העין הרע היא מבט שלילי על המציאות. כל הסתכלות על המציאות משפיעה עליה, משום שמחשבה יוצרת מציאות. כשיש לאדם מבט שלילי, עין רעה, הוא מוסיף רע בעולם. ממילא התיקון נגד "עין הרע" זה הסתכלות מתוך "עין טובה".

יוסף זכה להיות מנוטרל מעין הרע משום שקנה את מידת ה-"עין טובה". מידה זו זכה לרשת מסבא רבה שלו (אברהם אבינו), כפי שמופיע במסכת אבות שזו אחת ממידותיו של אברהם אבינו.

 

השינוי אצל יוסף לעין טובה

היכן רואים שיוסף התאפיין ב"עין טובה"?

נראה לומר, אחר עיון בדמותו של יוסף. שיוסף לא נולד כך, אלא פיתח תכונה זאת עם השנים. ננסה להציג את התהליך שעבר יוסף:

בתחילת פרשת וישב (בראשית פרק לז, ב) כתוב:

"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם".

בתחילת דרכו הייתה לו עין רעה. אמנם כוונתו הייתה לשם שמים, אך עדיין התחיל מתוך הסתכלות שלילית על אחיו.

 

עם השנים, יוסף פיתח עין אחרת. ניתן לראות זאת, שאחרי שנים שהוא במצרים עובר תקופה בכלא, ללא תמיכה וללא משפחה, ובוודאי יש לו קושי רב, כעס ותסכול. היינו מצפים שהוא יכעס על אחיו. אך אחרי שהוא מתוודע לאחיו ואומר להם שהוא יוסף, הוא ממשיך ואומר (בראשית מה, ה-ח):

"וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם:...   וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה: וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

 

בנוסף, אחר מותו של יעקב אבינו, חשבו אחי יוסף שזו ההזדמנות שהוא ינקום בהם ויהרוג אותם, והם באים אליו ואומרים לו שאביהם יעקב ציווה לפני מותו שיוסף יסלח להם, עונה להם יוסף (בראשית נ, יז-כא):

"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי:  וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב:  וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם".

 

בפסוקים אלו לא מפורש מדוע יוסף בוכה, ומדוע האחים מציגים עצמם כמוכנים להיות עבדים שלו.

ייתכן שיוסף בוכה מכיוון שהזכירו לו את העבר הקשה שהוא עבר, אך ייתכן שהוא בוכה כיוון שעדיין חושדים בו שיש בו עין רעה על אחיו. יוסף הוא מלמד את אחיו שהכל לטובה, ה' דאג לכל העניין.

 

יוסף במשך חייו פיתח את מידת העין הטובה על המציאות. וממילא זו הסיבה שזוכה יוסף ש"עין הרע" לא שולטת בו. יש בו אופטימיות בלתי נתפסת. יוסף כשמו כן הוא. כל הזמן מוסיף ומוסיף. הוא לא נשאר במקום. הוא מתקדם. גם אם הוא נולד עם תכונה לא מוצלחת הוא מוסיף ומתקן כל הזמן.

 

המפתח לעין טובה זו אמונה

מה המפתח לעין טובה? איך אפשר להסתכל חיובי כשכולם נגדלך? עונה יוסף: אמונה בה': "לא אתם שלחתם אותי כי האלוקים", "התחת אלוקים אני", "אלוקים חשבה לטובה".

 

שנזכה להוסיף כל הזמן בעין טובה כיוסף הצדיק, וה' הטוב יזכה את כולנו להינצל תמיד מכל עין רעה.

 


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור