פרשת ויחי - למה דווקא מנשה ואפרים?

בס"ד

פרשת ויחי - למה דווקא אפרים ומנשה?

המנהג לברך את הילדים

מנהג מקובל ונפוץ הוא לברך את הבנים בליל שבת בברכה הלקוחה מפרשתנו (בראשית מח', כ'): "ישִׂמךָ א‑להים כאפרים וכמנשה" (ו"ישימֵך א-להים כשרה רבקה רחל ולאה" - לבנות), ולאחר מכן לברכם ב"בברכת כהנים", דהיינו "יברכך ה' וישמרך" וכו'. כבר רש"י במקום כותב: "הבא לברך את בניו יברכם בברכתם ויאמר איש לבנו ישימך א-להים כאפרים וכמנשה". מנהג זה מופיע לראשונה בסידורו של ר' יעקב מעמדין, אבל התפשט מהר מאד ברוב קהילות ישראל.

 

מדוע דווקא אפרים ומנשה?

נעסוק פה בשאלה מדוע נוהגים לברך את הבנים בנוסח "כאפרים וכמנשה"? וכי אין אישים אחרים בתנ"ך המהווים דוגמה לילדים? למה לא לברך אותם "כאברהם יצחק ויעקב" (במקביל לבנות שלגביהן מזכירים את האמהות)? או כשמות השבטים? האם אפרים ומנשה עשו מעשים כל כך מיוחדים כדי שנזכירם בכל ליל שבת?

לשאלה זו, ברצוני להביא 5 תשובות שונות כאשר כל תשובה פותחת צוהר חדש ומעניין בפני עצמו.

 

א.         יזכו חינוך טוב בתוך סביבה שלילית

אתחיל בהסבר ששמעתי מפי אבי מורי (פרופ' עלי מרצבך), ששמע מאמו ע"ה שהייתה מספרת זאת בשם אביה שהיה רופא יהודי שומר מצוות בעיר מולהוז שבחבל אלזס בצרפת. למרות בדידותו הרבה שם הוא הצליח לחנך את 12 ילדיו על ברכי התורה. סבתי חייה בצעירותה בתוך קהילה יהודית קטנטנה זו. אפרים ומנשה (כמוה) גדלו וחיו בסביבה מצרית טמאה, סביבה לא יהודית, ללא חינוך יהודי, ובכל זאת יצאו צדיקים, מאמינים בה' ובדרך אבותם.

אנו מברכים את ילדינו שגם בסביבה קשה, אפילו בין גויים בחוץ לארץ, הילדים יצליחו לגדול במסורת היהודית ושמירת התורה (אל נשכח שמנהג זה תוקן בקהילות ישראל שבגלות).

 

ב.         כוח ההמשכיות

הסבר שני: על מנת להראות את ההמשכיות, אנחנו מברכים את הילדים שיזכו לדור ההמשך כמו יעקב אבינו שזכה לראות שנכדיו ממשיכים את דרכו, ואכן הוא מברך את נכדיו. זו הפעם הראשונה בתורה ואולי בתולדות האנושות שסב מברך את נכדיו ובפעולה זו הוא מדגיש את המשכיות החברה. ידוע גם שיתרון האדם מול שאר כל בעלי חיים נמצא בקיום היחס האישי בין האדם לנכדיו, דבר שאינו קיים אצל בעלי חיים.

 

ג.          שיזכו הילדים להגיע להעלות בדרגתם

ניתן לתת הסבר שלישי לפי רעיון המופיע בספר "שפת אמת" (פרשת ויחי, שנת תרס"א): "בעל תשובה צריך להמשיך דרך חדש לתקן מה שקילקל. וכן עשה יעקב דרך חדש והעלה בני יוסף להיות להם דבקות באבות... והי"ב שבטים דבקים במדרגת האבות". כמו שיעקב אבינו העלה את דרגת אפרים ומנשה לדרגת השבטים, כך גם אנחנו מברכים שנזכה שילדינו יעלו בדרגה עד לדרגת השבטים שהיא דרגת האבות. ציון בתורה של עלייה מדרגה מסוימת לדרגה גבוהה יותר זכו אפרים ומנשה, גם אנו מברכים את ילדנו שיעלו לדרגה גבוהה יותר מהדרגה שהם נמצאים בה כעל.

 

ד.         אחים ללא מריבות

ההסבר נוסף שגם שמעתי מפי אבי מורי, המתייחס למהותו של ספר בראשית כולו. כל ספר בראשית מלווה במלחמות אחים, מקין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשו עד למריבות בין יוסף לבין אחיו. כל עוד יש מלחמות אחים, לא ניתן לכונן אומה. עם ישראל מתחיל להיווצר רק אחרי סיום המלחמות בין האחים. רק כאשר יש שלום אמתי בין יוסף לאחיו, מסתיים ספר בראשית ואז יכול להתחיל ספר שמות שהוא ספר בו עם ישראל קורם עור וגידים. לפני כן, אין עם. רק כאשר יש אחווה בתוך המשפחה, ניתן ליצור עם. אפרים ומנשה הם האחים הראשונים במקרא שאינם רבים, ששורר אחווה ושלום ביניהם. גם כאשר יעקב אבינו שיכל את ידיו ונותן העדפה לאפרים מול מנשה, אין קנאה ביניהם והאחים נשארים מאוחדים. לכן ברכת האבות מתייחסת דווקא אל אפרים ומנשה. האבא והאימא המברכים מצפים, מקווים ומתפללים שתשרור כל הזמן אחווה בין ילדיהם, ולכן הם מברכים אותם בברכת אפרים ומנשה. אחד הדברים הגרועים ביותר להורים הוא לראות מלחמה וקנאה בין בניהם ובנותיהם. בקלות רבה יכול הבן להרגיש שאחיו קיבל יותר ממנו והדרך לקנאה קצרה היא. האזכור של אפרים ומנשה בא על מנת למנוע זאת.


ה. 
זוהי ברכת האבות

שמעתי מידידי הרב אביעד תפוחי שליט"א, שאנו רוצים לברך את ילדנו בברכות שקיבלו שלושת האבות: אברהם, יצחק ויעקב. וזהו המקום היחיד בתורה, שמישהו מברך בברכה שיזכו לקבל את השפע של 3 האבות. כפי שאומר יעקב בברכה: "וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי (יעקב) וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ".

 

לסיום

נראה שההורים מברכים את ילדיהם בברכת אפרים ומנשה בהתאם לחמשת ההסברים שנאמרו: שהצעירים יידעו להתמודד בתוך סביבה קשה, שימשיכו את שושלת המשפחה, שיצליחו לעלות בדרגה רוחנית, שישמרו על שלום, אחווה ורעות ביניהם, וימשיכו את דרכם של שלושת האבות.

 

שבת שלום,

הלל מרצבך

 

תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור