פרשת ויחי - אז מי באמת היורש?

פרשת ויחי – אז מי באמת היורש?

במה זכו אפרים ומנשה?

בפרשתנו מסופר על שלושה מפגשים של יעקב עם בניו: שני מפגשים בין יעקב ליוסף, ומפגש נוסף עם כל ילדיו. וצריך להבין, לשם מה נועדו כל המפגשים הללו, מדוע לא לערוך מפגש אחד שבו יאמרו כל המסרים לדור הבא?

ועוד יש לשאול, מדוע יעקב מחליט להפוך את אפרים ומשנה לשבטים בישראל, וכי רוצה הוא שוב להרבות שנאה כלפיהם? הרי רק עתה מתאחה הקרע, אחרי הסיפור של העדפת יוסף על פני האחים? מדוע הוא נוהג כך?

 

מאבק הבכורה

כדי לענות על שאלות אלו, יש לשים לב שלאורך כל ספר בראשית ישנו מאבק מי יהיה הבכור: זה מתחיל בילדים הראשונים של ההיסטוריה האנושית: קין והבל שרבים למי שייכת הארץ, עובר לאברהם ולוט סביב השאלה למי שייכת הארץ, אח"כ בין יצחק וישמעאל מי היורש, ממשיך אצל יעקב ועשיו. כעת עולה השאלה מי יהיה היורש של יעקב אבינו. בני רחל? בני לאה?

כולם ממתינים להכרעתו של יעקב. בהתחלה יעקב שידר  שהבן הנבחר הוא יוסף, כפי שמופיע בפרשת וישב (בראשית לז, ב-ג): "אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף... וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו". הדבר מוביל לשנאת האחים כלפי יוסף. לטענתם, אביהם טועה כפי שטעה יצחק באהבתו לעשיו, וכפי שטעה אברהם באהבתו לישמעאל.

 

המפגש הראשון של יעקב ויוסף

נראה שכעת יעקב מודיע לבניו מה הוא הכריע. במפגש הראשון בין יעקב ליוסף, מבקש יעקב מיוסף שיקבל את רצונו להיקבר במערת המכפלה עם אבותיו ועם לאה. המסר הוא שיעקב בוחר בבני ללאה כממשיכי דרכו. יוסף מצדו, מקבל זאת ללא עוררין.

 

המפגש השני של יעקב ויוסף

כשרואה יעקב שיוסף קיבל את דבריו, והפנים שבני לאה הם חלק בלתי נפרד מבני ישראל, נפגש עמו בפעם השנייה כדי לבשר לו שהוא הבכור לעניין הירושה. הוא יורש פי שתיים ויקבל שתי נחלות בארץ ישראל, ויזכה לשני שבטים בישראל, כדין בכור (בראשית מח, ה): "אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי". ומוסיף (בראשית מח, כב): "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ". זו הסיבה שיעקב מגלה ליוסף כעת את סיבת קבורת רחל מחוץ למערת המכפלה (בראשית מח, ז): "וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ", אל תחשוב שאמך פחות חשובה בעיניי. הייתה סיבה מאת ה' לכך, אך בשבילי היא האישה האהובה.

 

המפגש השלישי עם כל הילדים

לאחר מכן, מכנס יעקב את כל ילדיו, ובאותה העת מחלק תפקיד וייעוד לכל אחד ואחד, כשהנושא המרכזי הוא מי יהיה הבכור, ממשיך דרכו:

ראובן – אמנם אתה הבכור הביולוגי "כוחי וראשית אוני" אך נכשלת: "פחז כמים אל תותר".

שמעון ולוי – נכשלתם בהנהגה ביחסי חוץ: "בסודם אל תבוא נפשי בקהלם אל תחד כבודי".

יהודה – הוכחת את עצמך ולכן אתה הנבחר: "אתה יודוך אחיך". אתה תוביל את האחים. ותהיה המלך.

יוסף – זוכה לתואר (בראשית מט, כב): "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן". נחלקו הפרשנים מה זה "פרת" האם זה מלשון פרי, מלשון פארות או מלשון חן. יוסף הוא הראוי להיות הפרי, ויזכה לרשת פי שתיים. הוא הבכור לכל ענייני הפירות הגשמיים. "תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו" – הבכור הגשמי, הראש, והנזיר (המרומם).

 

סיכום הדברים

יעקב מעביר את המסר לבניו, יהודה מנהיג האחים, ויוסף הבכור בירושה החומרית. כפי שכתוב בספר דברי הימים א (ה, א-ג): "וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל כִּי הוּא הַבְּכוֹר וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ לַבְּכֹרָה: כִּי יְהוּדָה גָּבַר בְּאֶחָיו וּלְנָגִיד מִמֶּנּוּ וְהַבְּכֹרָה לְיוֹסֵף".

שנזכה לקיום דברי הנביא יחזקאל (לז, יט): "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".


תגובות

הנקראים ביותר

פרשת תולדות - אהבת הילדים ללא תנאי

פרשת תזריע - מאמין וזורע

פרשת ויצא - האמת שנראית כשקר

פרשת כי תשא - בין הרצוי למצוי

פרשת נח - פתיחות או סגירות

פרשת פינחס - מהו שלום אמיתי?

פרשת מצורע - המטמון שבייסורים

פרשת תצוה - להאיר את העולם

פרשת לך לך - איך מקרבים?

פרשת המצורע - כוח הדיבור